Artikelen

10.087 views

Be smart, lead the change

Door Marije Bakker

Onlangs bezocht ik met collega Marieke het SMART congres, met als thema Be SMART, Lead the change! Een aantal inzichten uit deze dag:

1. Wees nieuwsgierig

We worden overspoelt door nieuwe datatechnieken en datastromen. Er zijn veel verschillende onderzoekstechnieken, die allen kunnen bijdragen om tot hetzelfde doel te komen. De mindset van de onderzoeker is hierbij belangrijk, aldus Arjan Veninga van CG Selecties. Wees écht nieuwsgierig en houd rekening met de verschillende perspectieven van zowel de onderzoeker als de opdrachtgever. We maken bij het opzetten van een onderzoek vaak al gebruik van de verschillende perspectieven. Zo kijkt in de opstart fase vaak zowel een kwantitatief als een kwalitatief onderzoeker mee om zo tot de beste aanpak te komen.

2. Get social!

Een terugkerend thema op het congres was het inzetten van social media, als onderzoeks- én marketingtool. Wat zijn de mogelijkheden en waar moet je op letten?

  • Het tracken van social media kan helpen om het sentiment over je merk te achterhalen, zoals Jan Zwang van Vodafone en Kelvin van der Doe van TNS deden voor Vodafone. Social media data is natuurlijk individueel en geeft daardoor geen afspiegeling van de (gehele) doelgroep, maar biedt wel context naast andere onderzoeksmethodes.
  • Naast bekijken wát er over je merk of bedrijf gezegd wordt op social media, is het ook interessant om te bekijken via welke kanalen je je doelgroep het beste kan bereiken. Welke social media zijn populair onder welke doelgroep? Zelf bekijken we dit (en meer) jaarlijks in ons ‘What’s Happening Online’ onderzoek.
  • Het juiste medium gevonden? Blijf authentiek! Social media biedt dan misschien wel mogelijkheden om vaker en directer in contact te zijn met de doelgroep, maar dit betekent niet per sé dat er meer relevant contact is.

3. Blijf kritisch

Het is voor ons onderzoekers belangrijk om kritisch te blijven en op zoek te blijven gaan naar nieuwe ideeën en technieken. Voor goed onderzoek combineer je verschillende databronnen, zoals databases, social media en kwantitatief en kwalitatief onderzoek. De combinatie van de verschillende datastromen biedt inzichten om merken en bedrijven echt verder te kunnen helpen. Want aan alleen data heb je nog niets, het is aan ons om de data een ziel te geven.

FacebookTwitterLinkedIn