Keep up. Keep going.
Afgelopen week hebben we ons 25-jarig jubileum uitgebreid gevierd tijdens ons Zomerevent. ’s Middags begonnen we met een inhoudelijk programma met als thema “Futureproof”. De eerste spreker was meteen een bijzondere: Oscar Kneppers, founder van Rockstart (én van Emerce én van Bright). Oscar en ik kennen elkaar vanaf de start van onze bedrijven en zijn altijd betrokken bij elkaars groei. Zo gaf Oscar aan mij een bestandje met 300 “nerds” die net het internet aan het verkennen waren. Dat was dé mogelijkheid om in 1995 NetPanel de lucht in te stuwen.
Rocksterren van de ondernemers
Rockstart richt zich op verschillende activiteiten met als hart het accelerator programma. Een programma waarin ondernemers zich in 100 dagen drie slagen in de rondte werken om uiteindelijk op Demoday hun pitch te doen voor (internationale) investeerders. Ze zijn de rocksterren van de ondernemers, want een startup is niet zomaar een bedrijfje. Een startup werkt vanuit een innovatief idee, de uitwerking moet zakelijk schaalbaar zijn en de onderneming heeft nog geen groot personeelsbestand en geen miljoenenomzet.
Vijf mantra’s
Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar wat kunnen wij leren van een startup? Oscar nam ons mee naar de zaken die een startup nodig heeft, zoals netwerken, mentoren, kapitaal, kennis, werkplekken en peer-to-peer mentoring. Maar het meest inspirerende zijn toch wel de vijf mantra’s van Rockstart:
- Step forward. Start.
- Team up. Do it.
- Stop talking, start building.
- Learn. Pivot. Start over.
- Keep up. Keep going.
Mantra’s die voor gebruikers en makers van onderzoek net zo goed gelden. Proberen, testen, aanpassen, weer proberen, opnieuw beginnen en doorrrrrrr. In onderzoek noemen we dat agile onderzoek. Agile werken geldt natuurlijk ook voor ons als marktonderzoekbureau. Niet bang zijn, nieuwe dingen proberen en als het niet lukt, weer opnieuw beginnen. Zo heb ik dat in 1991 ook gedaan: “Ik was 25 en dacht “dat kan ik ook” en als het niet lukt, ben ik 26″. En kijk waar we nu zijn!