Hoe raak je de 50-plusser en wat kun je beter laten als je deze doelgroep wilt bereiken? Deze vragen stonden centraal tijdens onze kennissessie 50+ marketing in het Tolhuis in Amsterdam-Noord. Kennis uit onze eigen onderzoeken (onder andere de Babyboomers Community en ‘What’s Happening Online? – 2017’) dienden samen met de kennis en praktijkervaring van onze partner Bureauvijftig als voedingsbodem voor deze sessie.
Steeds meer organisaties zien de waarde van een focus op de grote (en relatief welvarende) generatie 50+. Daarom doken wij met een aantal van onze relaties in de doelgroep om te ontdekken waar de gevoelige snaar van de 50-plusser ligt.
De 50-plusser is nog láng niet oud
Door de groeiende levensverwachting ontstaat er rond de 50-60 jaar eigenlijk een nieuwe levensfase; de kinderen zijn volwassen en de pensioenleeftijd nadert. Tijd om leuke dingen te doen! De 50-plussers van nu staan midden in het leven, zijn actief, sociaal en blijven zich ontwikkelen.
Deze groep heeft misschien nog wel sterker dan andere generaties graag zelf de regie over hoe zij hun leven inrichten. Ze hebben in de loop der jaren veel kennis en levenservaring opgebouwd en ze zijn prima in staat om zelf te bepalen wat wel en niet goed voor hen is. Bij de aanschaf van producten en diensten gaan 50-plussers bijvoorbeeld graag zelf op zoek naar informatie om een weloverwogen keuze te kunnen maken. Ze laten zich echt niet zomaar iets aanpraten.
Bij een nieuwe levensfase hoort vaak onzekerheid, bijvoorbeeld over de betrokkenheid bij de maatschappij. Dit is een reden voor veel 50-plussers om de relaties onder de loep te nemen en contacten te versterken, ook met het oog op mogelijke eenzaamheid in de toekomst. Het doen van vrijwilligerswerk en het aansluiten bij clubjes en verenigingen helpt bij het onderhouden van het sociale netwerk. Net als social media, daarvan ligt het gebruik onder deze generatie torenhoog. Ook op online gebied doen 50-plussers zeker mee!
Hoe raak je de gevoelige snaar?
In de communicatie naar 50-plussers is het verstandig om rekening te houden met de volgende aandachtspunten:
- Benader 50-plussers positief en bied hen handvatten om hun actieve levensstijl zo lang mogelijk vast te houden, bijvoorbeeld door hen te motiveren om gezond te eten, te sporten en te stoppen met roken.
- Focus op de kennis en ervaring van deze groep. Stereotypering of betutteling kan deze groep absoluut niet waarderen. Zorg in communicatie juist voor duidelijke en feitelijke informatie over je product of dienst, zodat men zelf kan oriënteren en keuzes kan maken. Of vraag 50-plussers hun kennis en ervaring toe te passen in een rol als adviseur of mentor.
- Stap helemaal af van het aanspreken op leeftijd en focus op life events in het leven van 50-plussers. Een voorbeeld is het uit huis gaan van de kinderen (‘empty nesting’). Hét moment om een andere keuken te kopen, een kleinere auto aan te schaffen of meer tijd en geld te besteden aan hobby’s.
Tijdens deze middag hebben we elkaar geïnspireerd om met een nog duidelijkere focus met de doelgroep 50+ aan de slag te gaan. En we zijn zelf weer een stukje wijzer geworden door nog uitgebreider te horen hoe onze relaties in allerlei verschillende branches zelf omgaan met deze doelgroep.
Meer weten?
Ben je benieuwd hoe jouw organisatie de juiste snaar kan raken bij 50-plussers? Neem dan contact op met Lianne of Marije.