close

Merkonderzoek

Ontdek welk beeld jouw doelgroep heeft van jouw organisatie, merk, product of dienst. Krijg bijvoorbeeld inzicht in naamsbekendheid, imago, sterke en zwakke punten en concurrentiepositie.

merk producten
beker van starbucks

Onze aanpak

Als organisatie weet je hoe belangrijk het is om je merk constant te verbeteren. Een van de meest effectieve manieren om dit te doen, is door onderzoek te laten uitvoeren.

Merkonderzoek onthult hoe interne en externe doelgroepen jouw merk, product of dienst zien. Het is essentieel om de momenten te begrijpen waarop consumenten overwegen iets uit jouw categorie te kopen, ook bekend als “category entry points”. Op deze momenten moet jouw merk zowel mentaal (wordt het overwogen) als fysiek (is het beschikbaar) aanwezig zijn. We integreren deze aspecten in ons merkonderzoek om brand awareness en merkoverweging te verbinden met relevante category entry points.

Bij het onderzoeken van imago en positioneringsvraagstukken is het ook cruciaal om vanuit deze entry points te redeneren, omdat dit bepaalt met wie je concurreert.

Methoden en technieken

Merkonderzoek

Merkonderzoek voeren we in de regel kwantitatief uit, waarbij we soms een kwalitatief vooronderzoek doen om bijvoorbeeld waarden of imago-aspecten in kaart te brengen of om de identiteit onder de medewerkers in kaart te brengen.

Om meer intuïtieve associaties met een merk in kaart te brengen, maken we regelmatig gebruik van reactietijden. Ook gebruiken we multivariate technieken om de positie van een merk ten opzichte van zijn concurrenten visueel in beeld te brengen.

vragenlijst op laptop

Samen je brand performance verbeteren?

Benieuwd naar wat merkonderzoek voor jouw merk kan betekenen? Merkonderzoek expert Caroline staat klaar om je er alles over te vertellen!