close

Tevredenheidsonderzoek

Tevreden klanten: voor elke organisatie de basis voor succes. Een klanttevredenheidsonderzoek (KTO) geeft inzicht in hoe jouw klanten jouw product of organisatie beoordelen. Het stelt je in staat om te leren van de feedback van klanten en dit te vertalen naar betere producten, marketing en communicatie.

blije klant met shopping bags
smileys

Onze aanpak

Bij tevredenheidsonderzoek brengen we de tevredenheid van klanten in kaart aan de hand van verschillende aspecten. Deze gaan over het algemeen in op de algehele tevredenheid (CSAT), loyaliteit en de aanbevelingsintentie (Net Promotor Score). We adviseren welke aspecten het beste aansluiten bij jouw organisatie, interne doelen en KPI’s, en met onze op maat gemaakte aanpak verkrijg je de inzichten die je nodig hebt.

Om de onderliggende factoren van de algehele tevredenheid helder te krijgen, meten we tevredenheid op diverse onderliggende aspecten. Bijvoorbeeld productkwaliteit, contact met medewerkers, service en prijs. En door klanten in een online vragenlijst ruimte te geven hun antwoorden toe te lichten, wat vaak concrete verbeterpunten oplevert.

Wanneer er weinig bekend is over welke onderliggende factoren ten grondslag liggen aan de tevredenheid, adviseren we om voorafgaand aan het kwantitatieve onderzoek met klanten in gesprek te gaan. Zo leer je jouw klanten écht kennen en achterhalen we de juiste factoren die de tevredenheid en loyaliteit bepalen, evenals welke gedachten en motivaties meespelen.

Methoden en technieken

Tevredenheid

We voeren tevredenheidsonderzoek meestal kwantitatief uit om KPI’s te toetsen of op te stellen en ontwikkelingen over tijd in kaart te brengen. Kwalitatief onderzoek gebruiken we voor verkenning voorafgaand aan het onderzoek of ter verdieping van de resultaten achteraf. Voor elk onderzoek kiezen we de meest geschikte aanpak.

vragenlijst op tablet

Weten hoe tevreden jouw klanten echt zijn?

Wil je meer weten over hoe je de klanttevredenheid voor jouw organisatie het beste in kaart kan brengen? Neem dan contact op met Jeroen