Tevreden klanten en tevreden medewerkers: voor iedere organisatie twee belangrijke voorwaarden voor succes. Een tevredenheidsonderzoek levert veel inzichten op voor marketing, communicatie en bijvoorbeeld productontwikkeling. Zeker als je in het onderzoek ook ingaat op de onderliggende factoren van tevredenheid, loyaliteit (NPS) en de redenen voor wel of niet aanbevelen. Met de resultaten kan een organisatie gerichte verbeteracties inplannen.
Onderzoeksmethoden en technieken
Onderzoek naar tevredenheid en loyaliteit voeren we meestal kwantitatief uit. Dit heeft als groot voordeel dat we ontwikkelingen en verschillen in kaart kunnen brengen. En dat er KPI’s op het onderzoek gebaseerd kunnen worden.
Soms is het ook erg nuttig om vooraf kwalitatief onderzoek uit te voeren om de juiste factoren die de tevredenheid en loyaliteit bepalen, naar boven te halen.
- (Online) kwantitatief onderzoek: een gestructureerde vragenlijst voor cijfermatige inzichten.
- Single interviews: een-op-een interviews voor individuele ervaringen.
Ook weten hoe tevreden jouw klanten of medewerkers zijn?
Onderstaande cases geven een mooi overzicht van de mogelijkheden. Maar we bespreken ook graag de mogelijkheden van de inzet van Tevredenheids- en loyaliteitsonderzoek voor jouw organisatie en dienstverlening. Hans vertelt hier graag meer over!