Was 2020 een uitdagend jaar vol verrassingen, in 2021 hebben we succesvol mee weten te bewegen met alle ontwikkelingen. In deze blog blikt Marit Klooster kort terug op een jaar dat veel vroeg van onze flexibiliteit en spreekt ze haar wensen uit voor 2022.
Meebewegen
Maakten we ons, net na het uitbreken van de pandemie, best even zorgen over de impact hiervan op onze business, inmiddels durven we wel te concluderen dat we onze weg gevonden hebben. We hebben van 2021 een succesvol jaar weten te maken en de marktonderzoeksbusiness draait lekker door. Online kwalitatief onderzoek is een standaard onderdeel van onze toolbox geworden en ook het hybride werken is helemaal ingeburgerd. In de korte periodes dat het mocht, was het heerlijk om elkaar weer even te kunnen ontmoeten, maar met het hele team alle dagen van de week op kantoor? Dat zie ik niet snel meer gebeuren. Ook als we in de toekomst verlost zijn van allerlei beperkende maatregelen, zullen we zorgvuldig onze werkplek uitkiezen.
Lichtpuntjes
Wat mij betreft mag 2021 de boeken in als een jaar met de nodige lichtpuntjes. Om te beginnen zijn we allemaal in relatief goede gezondheid het jaar doorgekomen. Ook hebben we zes nieuwe Rockies mogen verwelkomen en hebben we weer heel wat opdrachtgevers verder mogen helpen. Tussen de online bedrijven door hebben we ook van twee mooie fysieke ontmoetingen mogen genieten. Zo vierden we halverwege het jaar het tienjarig jubileum van Dorien en konden we in oktober met het hele team naar Maastricht voor ons jaarlijkse Rockies-uitje. Op dat soort momenten ben je je er weer extra van bewust hoe fijn het is om als team ook eens dingen te doen die niets met werk te maken hebben. Al moet ik bekennen dat we ook online de nodige lol hebben gehad. Op 1 april vierden we ons 30-jarig jubileum met een fijne online kooksessie en een hilarische Distance Disco. Ik kan je vertellen – mijn gezin heeft genoten van mijn totaal absurde dancemoves.
Positieve vibe vasthouden
Ik heb er alle vertrouwen in dat we in 2022 deze positieve vibe vast kunnen houden. Het zou natuurlijk heel fijn zijn als we de beperkende maatregelen achter ons kunnen laten en we weer op inhoudelijke gronden kunnen kiezen hoe en waar we ons werk doen. Toch hebben we inmiddels bewezen dat we ook binnen de beperkingen gewoon doordraaien en de goede kwaliteit kunnen leveren die onze opdrachtgevers van ons gewend zijn.
Een stem voor iedereen
Voor ons is het al heel lang vanzelfsprekend dat de respondent centraal staat. Wij streven ernaar iedereen een stem te geven. Dat er steeds meer aandacht is voor inclusie vinden we dan ook een goede ontwikkeling. Zowel bij overheden als bij commerciële partijen is dit overduidelijk een hot topic. Immers, ook mensen met een beperking – in welke vorm dan ook – moeten in staat zijn de ontwikkelingen rondom corona te volgen, hun telefoonrekening te lezen of informatie op een willekeurige website tot zich te nemen. Onderzoek draagt daaraan bij en vraagt de nodige creativiteit en avontuurlijke instelling om ervoor te zorgen dat álle Nederlanders gehoord worden. Zo is het van belang om per inclusiedoelgroep te bedenken wat voor eisen die stelt aan methode en technieken. Inmiddels hebben we al heel wat ervaring opgedaan met onder andere mensen met lichamelijke en cognitieve beperkingen. Zo dragen we ons steentje bij aan het stimuleren van inclusie.
Bijdragen aan bedrijfsdoelstellingen
Onze creativiteit zetten we niet alleen in als het gaat om het betrekken van verschillende doelgroepen, maar ook als het gaat om het delen van onderzoeksresultaten. Hoe interessant de inzichten die we opdoen ook zijn, we moeten die resultaten wel op de juiste manier op de juiste plek zien te krijgen om écht impact te maken. Alleen zo kan onderzoek bijdragen aan organisatiedoelstellingen. Zo hebben we bijvoorbeeld voor Otrium, een succesvolle online kledingoutlet, een mooie case neer kunnen zetten waarbij de inzichten direct en aantoonbaar effect hebben gehad op de bedrijfsresultaten. Daar worden we pas echt blij van: als we onze tanden mogen zetten in complexere vraagstukken die van strategische waarde zijn.
Echte ontmoetingen
Natuurlijk wil ik deze gelegenheid aangrijpen om onze relaties – van klanten tot leveranciers en van selectiebureaus tot panelproviders – te bedanken voor de mooie, vaak al jarenlange, samenwerkingen. Hopelijk kunnen we elkaar in 2022 weer vaker écht ontmoeten. Ik kijk dan ook reikhalzend uit naar ons uitgestelde verjaardagsfeest dat we – corona volente – begin van deze zomer zullen vieren. Voor het zo ver is, gaan we dit voorjaar eerst Nederland nog inspireren met de kristallen editie van ons What’s Happening Online-onderzoek. De vijftiende editie alweer. Ja, als het aan ons ligt, wordt het een mooi 2022.