Artikelen

3.159 views

7 tips om de potentie van jouw concept te meten

Door Anouk Tramper

Voordat je een concept of idee verder gaat ontwikkelen, en zeker voor je het in de markt gaat introduceren, is het zaak te valideren of het wel aansluit bij je doelgroep. Zo voorkom je een mismatch en een grote teleurstelling. Maar hoe doe je goed, snel en flexibel onderzoek? In deze blog geven we je een aantal belangrijke tips om goed van start te gaan met jouw product of dienst.

1. Een goed begin is het halve werk

Denk voor je aan het ontwikkelproces begint al na óf je het wil testen en zo ja: wat je wil testen, wanneer je dat wil testen en hoe je dat gaat doen. Binnen veel organisaties wordt pas te laat in het proces bedacht dat er ook nog onder de doelgroep getest moet worden. Vaak is er dan geen tijd of geen budget meer beschikbaar. Ook wanneer je binnen een ontwikkelproces snel en laagdrempelig onderzoek wil doen hebben wij een oplossing, namelijk onze plug-and-play onderzoeksmethode Check&Go.

2. Denk na over de onderzoeksvraag

Om goed beslagen ten ijs te komen, is het belangrijk vooraf goed na te denken over de onderzoeksvraag, zoals bijvoorbeeld: Hoe beoordelen Nederlanders mijn concept? Hoe beoordelen millennials de communicatie over mijn idee? Heeft het idee of concept potentie en sluit het aan bij de wensen van mijn doelgroep?

3. Stel KPI’s op

Bedenk vooraf wanneer je tevreden bent. Welke KPI’s stel je daarvoor op en hoe bepalen deze een go- of no-go-beslissing?

4. Bepaal je doelgroep

Wat is je doelgroep? Door je doelgroep breed te houden en niet te veel mensen uit te sluiten, kun je de potentie van een concept beter inschatten.

5. Houd de scope klein

In tegenstelling tot de doelgroep, is het belangrijk de scope juist klein te houden. Verlies jezelf niet in de uitwerking van een idee, maar pak de kern, zowel in omschrijving als in mogelijk beeldmateriaal.

6. Bepaal de vragen

Aan de hand van de KPI’s die je hebt opgesteld, kun je heel gericht na gaan denken over de vragen die je in het onderzoek wil opnemen.

Onze ervaring is dat aantrekkelijkheid en gebruiks- of aankoopintentie twee belangrijke KPI’s zijn om te bepalen of jouw concept kan slagen. Er zijn natuurlijk meer KPI’s die belangrijk zijn bij het toetsen van een concept. Check&Go biedt jou een vooraf gedefinieerde vragenlijst met de vijftien belangrijkste kernvragen en optionele vervolgvragen. Zo weet je zeker dat je resultaten krijgt waar jij wat mee kan!

7. Analyseer de uitkomsten

Is je onderzoek afgerond, dan moet je de uitkomsten natuurlijk gaan analyseren. Kijk daarbij niet alleen naar de antwoorden op de vragen, maar kijk vooral ook naar de samenhang. Niet alle Nederlanders hebben dezelfde mening, hoe verschilt dat tussen bepaalde doelgroepen?

We weten uit ervaring dat het analyseren van de resultaten niet altijd makkelijk is of dat je niet altijd de tijd hebt om goed in de data te duiken. Door Check&Go in te zetten heb je de beschikking over een onderzoeksexpert die voor jou de resultaten analyseert en verbanden legt tussen vragen. Op deze manier hoef je zelf niets te doen, maar kun je op basis van relevante inzichten snel jouw concept verbeteren!

Meer weten?

Wil je snel en gemakkelijk onderzoek laten uitvoeren, zonder na te hoeven denken over de juiste vraagstelling, steekproefomvang of conclusies? Zet Check&Go eens in! Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden van Check&Go of wil je een voorbeeldrapport bekijken? Op onze website kun je meer lezen over Check&Go. Je kunt natuurlijk ook altijd contact opnemen met Anouk.

FacebookTwitterLinkedIn