close
10 november 2021
Caroline van Teeffelen

De feestdagen komen eraan! Hoe gedraagt Nederland zich?

Behalve de traditionele feesten als Sint en Kerst kent Nederland tegenwoordig ook feestdagen als Singles’ Day, Black Friday en Cyber Monday. Wij mochten voor Thuiswinkel.org voor het derde jaar op rij het feestdagenonderzoek uitvoeren. De meest interessante inzichten delen we met jullie in deze blog.

Feestdagenonderzoek

Thuiswinkel.org is bekend van het Thuiswinkel Waarborg-logo, het rood-groene huisje dat je op meer dan 2.000 webwinkels kunt vinden. Klik je op het logo en zie je een uniek certificaat, dan weet je zeker dat je met een betrouwbare partij te maken hebt en veilig je online bestelling kunt doen. Tijdens het jaarlijkse feestdagenonderzoek zoomen we in op het koopgedrag van de Nederlanders rondom de feestdagen in november en december. Voor elke feestdag beginnen we met een nulmeting, waarbij we in kaart brengen hoeveel Nederlanders verwachten iets aan te schaffen voor die specifieke feestdag. Achteraf doen we een éénmeting, om het daadwerkelijke gedrag in kaart te brengen. Dat doen we voor Singles’ Day, Black Friday, Sint en Kerst.

Wees voorbereid – Bestel op tijd

Zoals elk jaar heeft Thuiswinkel.org ook nu weer een campagne gelanceerd: Wees voorbereid – Bestel op tijd. Met deze campagne wil de organisatie consumenten en webwinkels voorbereiden op de topdrukte rondom de feestdagen. Sinds de lockdown hebben we massaal online winkelen omarmd. Consumenten bestellen 19 procent meer online, de feestdagenpiek komt hier nog eens bovenop. Webshopeigenaren verwachten tijdens de feestdagenperiode een omzetstijging van gemiddeld 70 procent ten opzichte van de reguliere verkoop, zo blijkt uit een rondvraag onder de leden van Thuiswinkel.org. Deze piek zal liggen rond Black Friday en Cyber Monday, die dit jaar vallen op respectievelijk 26 en 29 november. Dan komen de grote aanbiedingen online en naar verwachting grijpen mensen die kans aan om Sint- en Kerstaankopen te doen, mits er mooie aanbiedingen voorbijkomen natuurlijk.

Singles’ Day: dag van de meeste online aankopen wereldwijd

Singles’ Day is overgewaaid uit China. Deze feestdag, die valt op 11-11, is bedoeld voor singles om zichzelf en andere vrijgezellen in het zonnetje te zetten. Webwinkels spelen daar slim op in met leuke kortingen. De bekendheid van Singles’ Day neemt toe. In 2019 wist nog maar 39 procent wat Singles’ Day was, in 2020 was dat al 44 procent en dit jaar is het percentage gegroeid tot 52. Veel consumenten, en daar vallen ook niet-vrijgezelle consumenten onder, kopen op Singles’ Day al cadeaus voor Sinterklaas en Kerst. Slechts 10 procent koopt cadeaus voor zichzelf of anderen om daadwerkelijk hun vrijgezelle bestaan te vieren.

Verwachtingen managen

Kozen consumenten tijdens de coronacrisis vooral voor webshops als alternatief voor de gesloten stenen winkels, nu is de grootste reden het gemak. Het is belangrijk dat webshopeigenaren zich goed voorbereiden op de verwachte drukte en consumenten helder informeren over wat ze kunnen verwachten qua levering. Als je niet op tijd kunt leveren, zullen consumenten voor een andere webshop kiezen of toch naar een fysieke winkel gaan om hun aanschaf te doen. Daarmee verlies je dus klanten. Met hun campagne probeert Thuiswinkel.org zowel consumenten als webshops bewust te maken van de piekdrukte die eraan zit te komen.

Drie tips om je webshop goed voor te bereiden op de feestdagen

In zijn campagne geeft Thuiswinkel.org tips aan webwinkels om zich voor te bereiden op de drukke feestdagen. Wij delen graag onze top drie met je.

  • Deel je verkoopprognose met de vervoerders, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden. Zorg ervoor dat pakketten zo vroeg mogelijk op de dag bij de vervoerders zijn, zo ontwijk je de drukte in de middag.
  • Stimuleer je klanten met salesacties om zoveel mogelijk bestellingen in één keer te doen en probeer zoveel mogelijk bestellingen voor dezelfde klant in één pakket te verpakken.
  • Pas eventueel je bezorgbelofte aan om ergernis te voorkomen en zorg ervoor dat consumenten hun bestelling kunnen volgen met Track & Trace.

Fijne feestdagen!

Portret Caroline

Caroline van Teeffelen

Sinds 2013 werk ik bij Ruigrok als kwantitatief onderzoeker. Ik krijg energie van uitdagende projecten waar creatieve oplossingen nodig zijn. Mijn expertise ligt met name in de Food & Retail sector; ik ben gedreven om te begrijpen hoe consumenten snel en vaak onbewust keuzes maken. Dit komt voort uit mijn studie Food Design and Innovation waar ik het hele proces van idee tot product heb geleerd.

Bij Ruigrok heb ik gekozen voor marktonderzoek om bedrijven te helpen het gedrag van hun klanten te begrijpen en op basis daarvan weloverwogen keuzes te maken, om zo marketingbeslissingen te ondersteunen en tunnelvisie te vermijden.

Laatste updates

Nieuws

Wij geven om jouw privacy

Wij en derde partijen gebruiken cookies op onze website voor statistische, voorkeurs- en marketingdoeleinden. Google Analytics-cookies zijn geanonimiseerd. U kunt uw voorkeur wijzigen door op `Zelf instellen` te klikken. Door op `Accepteren` te klikken accepteert u het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacyverklaring.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe u contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.