Artikelen

986 views

Een datagedreven aanpak begint bij een heldere routekaart

Door Laura Hafkamp

Steeds meer organisaties ambiëren een datagedreven aanpak. Dat horen we vaak om ons heen, maar de uitvoering daarvan kan nogal een uitdaging zijn. Het roept zoveel vragen op. Waar te beginnen? Als er al kennis in huis is, hoe ontsluit je die dan? Hoe zorg je voor een zo optimaal mogelijke ROI? Je kunt je budget immers maar één keer uitgeven. Een roadmap helpt je op weg. Met een dergelijke strategische routekaart weet je precies welke inzichten op welk moment door wie verzameld of ontsloten moeten worden.

Vraagstukken en uitdagingen scherp krijgen

Misschien herken je het: binnen je organisatie leven er veel vragen die je eigenlijk aan je doelgroep voor zou moeten leggen. Het kan ook andersom. Je hebt het idee dat er veel méér vraagstukken in de organisatie leven, dan er intern gecommuniceerd worden. Een datagedreven organisatie betrekt zijn doelgroepen bij beslissingen. Maar waar begin je dan? Hoe prioriteer je? En, heel belangrijk, hoe creëer je draagvlak? Het startpunt van een datagedreven organisatie is een gezamenlijk opgestelde roadmap.

Op naar een onderbouwde en breed gedragen routekaart

Door te inventariseren welke vraagstukken en uitdagingen in de organisatie leven én ze echt scherp te krijgen, ontdek je wat de vraag achter de vraag is. Welke inzichten heb je nodig om een volgende stap te maken? Zo creëer je een onderbouwde en breed gedragen routekaart en zie je door de bomen het bos weer. Ruigrok kan je helpen om zo’n roadmap op te stellen. Dit doen we door een PRIO-sessie te organiseren met een multidisciplinair team uit jouw organisatie. Zo weten we zeker dat alle perspectieven worden meegenomen en ontdekken we welke vragen er leven, bij wie die leven, in hoeverre er sprake is van overlap en welke inzichten al helder zijn. Vergeet niet dat in een organisatie heel veel kennis aanwezig is, maar misschien nog niet op de goede plek. En juist dat krijg je ook boven tafel in zo’n PRIO-sessie.

Van inventariseren naar agenderen

Tijdens een PRIO-sessie doorlopen we de volgende stappen:

  1. Inventariseren: Welke vragen leven er in de organisatie?
  2. Structureren en clusteren: Welke vragen hebben met elkaar te maken of lijken op elkaar? Kunnen we hier een hoofdvraag van maken?
  3. Definiëren: Wat is de achtergrond van deze vraag, wat is de vraag achter de vraag? Waartoe dienen de inzichten? Kunnen we deze vraag scherper formuleren?
  4. Prioriteren: Welke inzichten zijn als eerste nodig? Waar hebben de meeste teams behoefte aan? In hoeverre zijn antwoorden op deze vragen al beschikbaar binnen de organisatie, in opgeslagen gedragsdata, bij het klantcontactcentrum, in reviews of onderzoeksresultaten?
  5. Agenderen: Wat kun je zelf en waar zit de waarde van samenwerking met een partner? Wie pakt het intern op en waarbij is externe hulp nodig?

Samen komen we tot een heldere roadmap die gedragen wordt door de verschillende disciplines binnen jouw organisatie.

Podcast ter inspiratie

We hebben een podcast opgenomen over hoe wij Otrium op deze manier hebben geholpen met het uitstippelen van een road map. Hierin vertellen we hoe we dat gedaan hebben én hoe de inzichten uit onderzoek verschillende disciplines input hebben gegeven voor optimalisatie. De podcast duurt 15 minuten en kun je luisteren via Spotify of Apple podcast.

Meer weten?

Denk je na het lezen van deze blog: ‘Hier wil ik meer over weten!’ Plan dan nu een half uurtje in mijn agenda in, zodat we kunnen bespreken wat een PRIO-sessie voor jouw organisatie kan betekenen.

FacebookTwitterLinkedIn