Artikelen

5.876 views

Goed doen is je goed voelen

Door Marja Ruigrok

Eigenlijk weten we het allemaal wel: als je iets goeds doet, doe je dat natuurlijk uiteindelijk gewoon uit eigenbelang. Het geeft je een goed gevoel, je doet iets voor anderen of voor je omgeving en dat slaat vast wel weer een keer op jezelf terug ;-). Dit is aflevering acht uit de serie 25 jaar Ruigrok NetPanel.

Smiley projecten

Al vanaf de start van mijn bedrijf voerde ik zogenaamde ‘Smiley-projecten’ uit; projecten die geen euro’s maar wel een goed gevoel opleverden. In onze toenmalige administratie kon je deze projecten in één oogopslag in de lijst zien doordat er letterlijk een smiley opgenomen was in de keuze voor het type project. Ik had deze database-administratie op eigenzinnige manier laten ontwerpen met een Captains Logs, met de financiën overzichtelijk onder drie knoppen (centen d’r in, centen d’r uit en centen onderweg) en persoonlijke foto’s. Maar ik dwaal af….. Smiley-projecten doen we voor startende ondernemers, enkele goede doelen en onze eigen ontwikkelprojecten. We voeren soms tegen kostprijs onderzoeken uit voor organisaties waar we warm voor lopen, waar we goede banden mee hebben of gewoon omdat we het leuk vinden. We doen dat voor de ander, maar natuurlijk ook voor onszelf!

Groene ISO

Niet alleen voor personen en organisaties kan je iets goeds doen maar ook voor het milieu. Vaak wordt er gedacht dat het als zakelijke dienstverlener onzin is om een groene ISO te halen. Toch geeft ook dit certificaat ons veel voldoening. Het is niet moeilijk om met simpele maatregelen een aandeel te leveren in een betere omgeving. Zo hebben we led-verlichting, staat onze printer standaard op eco en print hij vier pagina’s op een A4 (ik ben trouwens vrijwel helemaal met printen gestopt na een uitdaging die ik in 2012 van HP kreeg). We scheiden afval, we zetten de computerschermen uit en gaan naar afspraken buiten de deur vaak op de fiets of nemen het OV.  En als we dan toch met de auto moeten, doen we aan auto-delen.

MVO doe je zo

De smiley’s geven een mooie invulling aan onze manier van maatschappelijk verantwoord ondernemen. We doen dat ook door een bijdrage te leveren in de stad en steun te geven aan organisaties en leuke mensen. Zo ondersteunen we al jaren de 1%Club door 1% van onze NetPanel-omzet te doneren aan hun prachtige projecten en 1% van onze kennis in te zetten voor het verbeteren van hun dienstverlening. We sponsoren sympathieke sporters (zo ben ik in Athene gaan kijken naar trampolinespringen en werd ik zelf door Ruigrok NetPanel gesponsord in de CitySwim 😉 en we delen geld en kennis met goede doelen en organisaties waarvan wij vinden dat ze het waard zijn. We zijn lid van talloze verenigingen en clubs en zijn niet bang om dan ook meteen door te pakken in besturen. We organiseerden bliksemstages en geven sollicitatietrainingen voor JINC. Ook leerzaam voor ons trouwens, niets zo treffend als uitspraken van kinderen van groep 8! Daarnaast geven we gastcolleges en presentaties om mensen al jong enthousiast te maken voor ons vak.

Dusss

Tot slot drink ik vaak en veel advies-koffies. Zolang alle MVO inspanningen maar meer energie opleveren dan het kost, wordt iedereen er beter van! En volgens mij werkt dit de afgelopen 25 jaar al prima voor ons.

FacebookTwitterLinkedIn