Artikelen

12.672 views

Hoe onderzoek impact maakt op de strategie van AfterPay

Door Marije Bakker

Online shoppen. We doen het bijna allemaal weleens. De meeste mensen betalen hun aankoop vooraf, maar achteraf betalen wint aan populariteit. AfterPay vroeg ons te onderzoeken waarom consumenten kiezen voor achteraf betalen in het algemeen en voor AfterPay in het bijzonder, en wat eventuele barrières zijn voor consumenten om AfterPay te gebruiken. In onze blog lees je hoe AfterPay de resultaten van ons onderzoek gebruikt om zijn naamsbekendheid en beschikbaarheid te vergroten.

Achteraf betalen steeds populairder

Uit ons jaarlijkse What’s Happening Online-onderzoek blijkt dat 94% van de Nederlandse consumenten weleens iets online bestelt, variërend van software tot wasmachines en van kleding tot boodschappen. De meeste consumenten betalen hun aankopen vooraf; 93% van de consumenten maakt weleens gebruik van iDEAL, ongeveer een derde maakt gebruik van PayPal en creditcard en dan is er ook nog een klein deel dat handmatig overschrijft. We zien echter dat het achteraf betalen van aankopen steeds populairder wordt: 29% van de consumenten betaalt achteraf.

Drijfveren van consumenten achterhalen

AfterPay is één van die methoden waarmee je achteraf kunt betalen. AfterPay wilde inspelen op de groeiende populariteit van achteraf betalen en vroeg ons te onderzoeken wat consumenten precies drijft, waarom ze kiezen voor direct of voor achteraf betalen en welke barrières ze mogelijk ervaren bij het achteraf betalen. Om deze onderzoeksvraag te beantwoorden hebben we een combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden ingezet, in een aantal fases.

Een 360 gradenaanpak: onderzoek onder shoppers en shops

Eerst hebben we gesproken met online shoppers; zowel met diegenen die al wel gebruikmaken van achteraf betalen als met diegenen die dat (nog) niet doen. Aan hen hebben we gevraagd wat achteraf betalen voor ze betekent – of zou kunnen betekenen – en wat ze als voordelen zien. Daarnaast hebben we ook gesproken met webshophouders; zij zijn degene die AfterPay in de check-out-fase kunnen aanbieden. Aan hen hebben we gevraagd wat zij als toegevoegde waarde zien van achteraf betalen en hoe tevreden ze zijn over de dienstverlening van AfterPay. Om ook cijfermatig inzicht te krijgen in drijfveren en barrières van achteraf betalen, hebben we vervolgens kwantitatief onderzoek gedaan onder online shoppers.

Belangrijkste uitkomsten

Uit de gesprekken met online shoppers die nog geen gebruikmaken van achteraf betalen, bleek eigenlijk dat zij nog onvoldoende weten hoe achteraf betalen werkt. Als grootste voordelen noemen online shoppers het gevoel van vrijheid, rust en vertrouwen. Naar consumenten toe is het dus belangrijk om die emotionele benefits goed te communiceren en eventuele barrières weg te nemen. De resultaten van ons onderzoek toonden ook dat AfterPay conversieverhogend kan werken; één van de krachtige argumenten die uit ons onderzoek naar voren kwamen die AfterPay kunnen helpen webshops te overtuigen hun methode aan te bieden aan hun klanten.

Impact maken met onderzoek

Dit zijn slechts de belangrijkste inzichten uit dit onderzoek. Om ervoor te zorgen dat de inzichten die we hebben opgehaald echt impact maken op de strategie van AfterPay hebben we workshops georganiseerd, de verschillende onderzoeken gecombineerd tot één advies en onze rapportagetool Share-it ingezet. Deze online rapportagevorm is gebruikt om webshops te informeren over de uitkomsten van het onderzoek en de toegevoegde waarde die AfterPay aan webshops kan bieden. Hiermee kan AfterPay webshops overtuigen om voor hen te kiezen.

Naamsbekendheid AfterPay stijgt

Ons onderzoek heeft AfterPay waardevolle inzichten gegeven. Niet alleen weten ze nu welke barrières weggenomen moeten worden, het geeft ze ook houvast bij hun communicatie naar zowel consumenten als webshophouders. AfterPay heeft de uitkomsten bijvoorbeeld gebruikt om hun commercial aan te passen zodat voor consumenten duidelijk is wat achteraf betalen precies inhoudt. Ook zijn de belangrijkste emotionele benefits van achteraf betalen goed doorgevoerd in de campagne. En de eerste cijfers laten zien dat dit impact heeft! Zo is de spontane naamsbekendheid van AfterPay al flink gegroeid.

In dit filmpje legt niemand minder dan Joost van den Vondel uit wat AfterPay is en wat de voordelen zijn.

Meer weten?

Wil je eens verder praten over wat onderzoek kan betekenen voor jouw organisatie? Wij denken graag met je mee. Neem vrijblijvend contact op. De koffie staat altijd klaar.

 

FacebookTwitterLinkedIn