close
8 september 2022
Stanley Soosaipillaj

Ons online aankoopgedrag. Wat is de impact van social media?

Marketeers besteden steeds meer aandacht aan influencers in de hoop dat volgers geïnspireerd worden en meer informatie opzoeken over hun merk of product. Of dat daadwerkelijk impact heeft, onderzochten wij in ons jaarlijks What’s Happening Online-onderzoek, hét onderzoek dat inzicht geeft in trends en ontwikkelingen op het gebied van devices, e-commerce, social media en online financiën en veiligheid.

Ruim een vijfde van de Nederlanders volgt influencers

Uit ons onderzoek blijkt dat 22 procent van socialmediagebruikers in Nederland influencers volgt. Vooral Generatie Z (65 procent) en Millennials (31 procent) doen hieraan mee. Generatie X en Babyboomers zijn een stuk minder geïnteresseerd (14 respectievelijk 6 procent). Van de mensen die influencers volgen, zoekt het grootste deel meer informatie op over het product. Van Generatie Z en de Millenials gaat ongeveer een derde het bedrijf of merk ook volgen op social media. Tenslotte gaan 27 procent van de Millennials en 29% van Generatie Z weleens over tot de aanschaf van een product.

Advertenties als inspiratiebron

Advertenties op social media blijken een inspiratiebron. Maar liefst 69 procent van de socialmediagebruikers gaat weleens over tot actie. Dat kan variëren van doorklikken naar de website (44 procent) tot een bezoek aan het socialmedia-account (20 procent) van het bedrijf, zonder een aankoop te doen. Voor drie van de tien Nederlanders zijn de advertenties zelfs zo inspirerend dat ze leiden tot een aankoop van een product. Ook hier is dat percentage voor Generatie Z en de Millennials hoger, namelijk respectievelijk 51 procent en 44 procent. Bij twee van de vijf Nederlanders zorgt zo’n advertentie op social media ervoor dat zij nieuwe merken leren kennen. Niet verrassend dat dat ook hier vaker geldt voor Generatie Z (65 procent) en Millennials (54 procent).

Kopen via social media vanwege het gemak

Vier op de tien online shoppers hebben in het afgelopen jaar wel eens iets via social media gekocht, dit is vergelijkbaar met voorgaande jaren. Meer dan de helft van Generatie Z heeft dit het afgelopen jaar gedaan. Een deel van de Nederlanders heeft iets via social media gekocht omdat ze geïnspireerd werden of het toevallig tegenkwamen op hun tijdlijn en een ander deel omdat het goedkoper (door speciale actie) en makkelijk is. Gaat het bij Generatie Z vooral om de inspiratie, bij Babyboomers gaat het voornamelijk om het gemak van iets kopen via social media. Reviews en reacties van anderen helpen om een beeld te krijgen van de betrouwbaarheid van de verkoper, net als de website van het bedrijf. Ook betaalmogelijkheden spelen een belangrijke rol. Een groot deel van de mensen besteed ook aandacht aan de aanwezigheid van een keurmerk om zo een beeld te krijgen van de betrouwbaarheid van de verkoper.

Het werkt

Bijna een derde van de Nederlanders geeft aan dat ze weleens producten kopen via social media, zonder daar specifiek naar op zoek te zijn. Producten aanbieden op social media werkt dus wel, mits bedrijven zich op de juiste doelgroep richten. Vertrouwen is een belangrijke barrière. Daarop kun je als bedrijf inspelen door reviews of reacties van anderen duidelijk naar voren te laten komen.

Meer weten?

Wil je echt álles weten over de ontwikkelingen in ons gedrag als het gaat om devices, social media, e-commerce, online betalen en online veiligheid? Download dan hier het What’s Happening Online-onderzoek en dompel je onder in de nieuwste inzichten en trends!

What’s Happening Online is een kwantitatief online onderzoek dat sinds 2007 jaarlijks op eigen initiatief wordt uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Ruigrok NetPanel. In dit rapport splitsen we alle resultaten uit naar Nederlanders van 18 jaar en ouder in het algemeen en naar vier verschillende generaties: Digitieners, Millennials, Generatie X en Babyboomers.

Portret Stanley

Stanley Soosaipillaj

Tijdens mijn studies bedrijfskunde en marketing heb ik meegekregen hoe belangrijk het is dat je ervoor zorgt dat jouw producten en diensten goed aansluiten bij je doelgroep. Om hier een goed beeld bij te hebben, is het belangrijk om je onder te dompelen in de doelgroep. Daarbij vind ik het belangrijk dat een onderzoek methodologisch goed in elkaar steekt. Zo zorgen we ervoor dat beslissingen niet alleen op het onderbuikgevoel worden genomen, maar dat ze daarnaast ook gebaseerd zijn op informatie vanuit de doelgroep zelf.

Laatste updates

Nieuws