Sara de Groot schreef al eerder een blog over de publicatie van ons veertiende What’s Happening Online-onderzoek. De coronacrisis heeft voor een behoorlijke verandering in het consumentengedrag gezorgd. Dit zien we zeker ook terug bij het smartphone-gebruik. In deze blog zoomen we in op het toegenomen gebruik van de smartphone voor e-commerce en voor het doen van betalingen.
Online shoppen neemt toe
De resultaten van de nieuwste editie van ons What’s Happening Online-onderzoek geven goed inzicht in het effect van de coronacrisis op ons online gedrag. Een van de dingen die heel duidelijk naar voren komt, is dat ons aankoopgedrag is veranderd. Half december sloten de winkels, wat ervoor heeft gezorgd dat we vaker online zijn gaan shoppen. Een kwart shopt minimaal wekelijks online, terwijl dat een jaar geleden nog maar 15 procent was. Ruim drie kwart van de Nederlands doet z’n online aankopen via een laptop of desktop, maar vooral Digitieners (71%) en Millennials (81%) gebruiken vaker hun mobiele telefoon om iets nieuws aan te schaffen.
Ook mobiel bankieren groeit verder door
Een steeds groter deel van de bevolking regelt ook z’n bankzaken met de smartphone. Dat geldt voor alle generaties, maar vooral Generatie X gebruikt in toenemende mate de mobiel in plaats van de laptop. Nog niet iedereen voelt zich comfortabel bij het online bankieren en betalen. Millennials hebben het meeste vertrouwen (71 procent), gevolgd door Digitieners, Generatie X en Babyboomers (47 procent).
Inzet smartphone bij betalingen
De smartphone wordt op verschillende manieren gebruikt voor betalingen. Zo hebben veel Nederlanders ervaring opgedaan met het scannen en betalen via QR-codes. Bijna de helft van de mensen hebben afgelopen jaar weleens betaald via een QR-code, terwijl dat een jaar eerder nog maar 31 procent was. Maar liefst 68 procent heeft in het afgelopen jaar gebruik gemaakt van betaalverzoeken via de telefoon, een toename van 7 procent. Ook zien we een toename in het contactloos betalen via de smartphone: van 26 procent in 2020 naar 31 procent in 2021.
Betalingen goedkeuren via biometrie steeds meer geaccepteerd
Betalingen goedkeuren via een vingerafdruk of gezichtscan – biometrie – vindt ruim de helft van de mobiele betalers betrouwbaar. Bijna de helft van de mensen keurt betalingen via de desktop of laptop goed via de smartphone. Dat is 5 procent meer dan een jaar eerder.
Nieuwsgierig?
Wil je echt álles weten over de ontwikkelingen in ons gedrag als het gaat om devices, gaming, social media, e-commerce, online betalen en online veiligheid anno 2021? Download dan hier het What’s Happening Online-onderzoek 2021 en dompel je onder in de nieuwste inzichten en trends!