Een goede website of app vervult specifieke behoeften van je bezoekers en gebruikers. User experience (UX) onderzoek helpt je om die behoeften in kaart te brengen of te toetsen en zo je website te optimaliseren voor je doelgroep.
Tijdens het onderzoek kijken we naar verschillende UX elementen, zoals gebruiksvriendelijkheid, vindbaarheid, navigatie en vormgeving. Bij voorkeur betrekken we je doelgroep al vroeg in het ontwikkelstadium, maar het onderzoeken en optimaliseren van bestaande websites en apps is ook altijd mogelijk. Daarnaast is UX onderzoek ideaal voor agile projecten, waarbij het snel kunnen testen van concepten van cruciaal belang is.
Onderzoeksmethoden en technieken
Bij UX onderzoek werken we vaak met een effectieve combinatie van observeren en bevragen. Afhankelijk van de vraag en het stadium van ontwikkeling van de website of app, zetten wij onderstaande methoden en technieken in:
- Single interviews: een-op-een interviews voor individuele ervaringen
- Eye tracking: het volgen van oogbewegingen op websites en apps
- Observatie: feitelijk gedrag van klanten observeren met observatietechnieken
- Groepsdiscussies: verkenning van groepsbeleving en gezamenlijk brainstormen
- (Online) kwantitatief onderzoek: systematisch onderzoek op basis van vragen
User experience onderzoek uitvoeren?
Daar helpen we je graag mee! In de cases hieronder kun je rustig nalezen wat er allemaal bij zo’n UX onderzoek komt kijken. Wil je eens bespreken wat de mogelijkheden voor jouw organisatie of instelling zijn? Neem dan contact op met Anna, zij vertelt je graag meer!