Als bedrijf of organisatie wil je de (potentiële) klant of gebruiker centraal zetten. Om die ambitie waar te kunnen maken, moet je diepgaand inzicht hebben in wie de (potentiële) doelgroep is. Dit inzicht vormt het fundament voor productontwikkeling, branding en communicatie.
De doelstelling van doelgroeponderzoek is om je (potentiële) doelgroep volledig te leren kennen. Het onderzoek geeft antwoord op vragen zoals:
Als de doelgroep ver weg staat van je eigen wereld, ben je snel geneigd om je hierin te verdiepen. Maar we raden ook aan om dit te doen, als je veronderstelt dat je je goed kan identificeren met de doelgroep. De inzichten kunnen je verrassen!
Er zijn veel manieren om ‘consumer closeness’ te krijgen. Kwalitatief onderzoek biedt de mogelijkheid om de doelgroep letterlijk te horen en te zien. En met online kwantitatief onderzoek verkrijg je cijfermatig onderbouwd begrip van de doelgroep. Naast onderzoek verzorgen we ook presentaties en workshops om de door ons al opgebouwde kennis van verschillende doelgroepen met je te delen. Dit kan ook na afloop van een onderzoek om de opgehaalde inzichten breed te laten landen en verder door te vertalen.
Er zijn verschillende onderzoeksmethoden mogelijk, bijvoorbeeld groepsdiscussies of individuele interviews. Deze kunnen plaatsvinden op onze onderzoekslocatie, maar ook op de winkelvloer of zelfs bij de doelgroep thuis. Of we zetten een research community op. Deelnemers beantwoorden vragen maar ze kunnen ook foto’s en video’s uploaden en zo een kijkje in hun (belevings)wereld geven.
Daar helpen we je graag mee! Wil je eens bespreken wat de mogelijkheden voor jouw organisatie zijn? Neem dan contact op met Erik, hij vertelt je graag meer!