close

Communicatie onderzoek

Communicatie is heel bepalend in hoe (potentiële) klanten naar organisaties kijken. Het doel is natuurlijk om met communicatie de juiste snaar te raken bij de juiste doelgroep. Maar hoe weet je of je dat doet? Communicatieonderzoek geeft inzicht hierin en biedt handvatten voor optimalisatie van communicatiemiddelen.

bushokje abri
MonaLisa

Onze aanpak

Met communicatieonderzoek toon je de effectiviteit van communicatiemiddelen aan. We toetsen verschillende aspecten van het communicatiemiddel, bijvoorbeeld:

  • In hoeverre valt het op?
  • Hoe aantrekkelijk is het?
  • Wat is de belangrijkste boodschap?
  • Hoe begrijpelijk en geloofwaardig is het?
  • In hoeverre is het onderscheidend genoeg?
  • Wat is de relevantie (call-to-action)?
  • In hoeverre is het passend bij de organisatie?

We achterhalen hoe de doelgroep denkt over het design, de toon en de informatie van de communicatiemiddelen. Of het nu gaat om een brief (DM), campagne, advertising, social media posts, winkelsigning, verpakking of een (web)applicatie. Alles is te testen. En dat kan in verschillende fases van de ontwikkeling.

Bij een pretest toetsen we het communicatiemiddel vooraf op belangrijke criteria en vinden we concrete aanknopingspunten om het middel te optimaliseren. Het middel hoeft nog niet af te zijn. Met deze ‘disastercheck’ ontdekken we wat de potentiële communicatiekracht van het middel is. En welke aspecten nog verbeterd moeten worden voor een optimaal begrip bij de doelgroep.

Is het communicatiemiddel al langere tijd onderdeel van de communicatie en wil je toetsen of je het gewenste effect bereikt met het middel? Dan organiseren we een posttest. We brengen in kaart hoe het communicatiemiddel scoort op vooraf bepaalde KPI’s en adviseren op welke punten het communicatiemiddel nog geoptimaliseerd worden.

Methoden en technieken

Communicatie onderzoek

Afhankelijk van de fase van ontwikkeling van het communicatiemiddel, het onderzoeksdoel en de doelgroep bepalen we de meest geschikte onderzoeksmethoden. Soms kwalitatief in de vorm van single interviews of focusgroepen. Soms juist kwantitatieve effectmetingen. En regelmatig zetten we Tag-it in om concrete verbeterpunten te vinden voor bijvoorbeeld brieven en e-mails.

Medewerkers achter de computer aan het werk

Jouw communicatie onder de loep nemen?

Wil je weten of de communicatiemiddelen van jouw organisatie de juiste snaar raken bij de doelgroep? Neem dan contact op met Jesca. Zij vertelt je graag meer!

Wij geven om jouw privacy

Wij en derde partijen gebruiken cookies op onze website voor statistische, voorkeurs- en marketingdoeleinden. Google Analytics-cookies zijn geanonimiseerd. U kunt uw voorkeur wijzigen door op `Zelf instellen` te klikken. Door op `Accepteren` te klikken accepteert u het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacyverklaring.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe u contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.