close

UX onderzoek

User Experience (UX) Onderzoek gebruiken we om inzicht te verkrijgen in de behoeften, voorkeuren en gedrag van gebruikers in de interactie met een product of dienst. Denk bijvoorbeeld aan hoe klanten jouw website of app gebruiken, of hoe fysieke producten functioneren en reageren op gebruikers.

Het doel van UX onderzoek is om jou te helpen bij het ontwerpen van een betere en meer gebruiksvriendelijke ervaring voor jouw gebruikers. Wat uiteindelijk leidt tot tevredenheid en loyaliteit van gebruikers.

notitieboek met ontwerp
futuristische foto

Onze aanpak

UX onderzoek draait om het optimaliseren van de gebruikerservaring (de letterlijke user experience) met een product of dienst, met als uiteindelijke doel: een betere gebruikerservaring en hogere klanttevredenheid.

UX onderzoek is in alle fasen van een ontwerpproces relevant, van het eerste idee en schets, tot uitgewerkte product. In elke fase is er iets te leren over je ontwerp en je (potentiële) gebruikers, wat de toegevoegde waarde van je product kan vergroten. Over het algemeen geldt: hoe eerder je onderzoek doet, hoe beter. Op dat moment ben je het meest wendbaar en heeft onderzoek de meeste impact.

Er zijn veel verschillende methoden in UX onderzoek, zowel kwalitatief als kwantitatief. Denk bijvoorbeeld aan UX-interviews om de individuele gebruikerservaring in kaart te brengen, card sorting om een ideale informatiearchitectuur op te zetten en concept testing om eerste ideeën tegen elkaar af te zetten. Waar mogelijk combineren we methoden en technieken, bijvoorbeeld door in interviews ook eye tracking in te zetten. Wat alle onderzoeksmethoden met elkaar gemeen hebben is dat we samen met jouw (potentiële) gebruikers gaan kijken wat voor hen de meest logisch en passende oplossing is.

We adviseren je op welk moment, welk type, onderzoek voor jouw product het meest relevant is. Het belangrijkste is dat we de inzichten verzamelen waarmee jij de volgende stap in het ontwikkelproces kan zetten. Aan de basis hiervan staat Design Thinking: een mensgerichte benadering van problemen, samen met iteratief testen om oplossingen te vinden die naadloos aansluiten bij de behoeften en ervaringen van gebruikers.

 

Methoden en technieken

UX onderzoek

Bij UX onderzoek werken we vaak met een effectieve combinatie van observeren en bevragen. Afhankelijk van de vraag en de fase van het ontwerpproces, maken we gebruik van kwalitatief of kwantitatief onderzoek. Specifieke methoden en technieken die wij regelmatig inzetten zijn:

online interview

Weten hoe je klanten een onvergetelijke gebruikerservaring bezorgt?

Daar helpen we je graag mee! Neem contact op met onze UX expert Anna, zij vertelt je graag meer!

Wij geven om jouw privacy

Wij en derde partijen gebruiken cookies op onze website voor statistische, voorkeurs- en marketingdoeleinden. Google Analytics-cookies zijn geanonimiseerd. U kunt uw voorkeur wijzigen door op `Zelf instellen` te klikken. Door op `Accepteren` te klikken accepteert u het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacyverklaring.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe u contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.