Ja, AI groeit explosief. Uit ons onderzoek blijkt dat 43% van de Nederlanders al eens een AI-toepassing heeft gebruikt. Van deze groep gebruikt zelfs 45% het wekelijks of vaker. Informatie zoeken staat bovenaan in de top 3 van AI-toepassingen, naast hulp bij schrijven en brainstormen.
Maar hier komt de nuance: ondanks deze indrukwekkende adoptie kiezen Nederlanders voor informatiezoektochten nog massaal voor Google, Bing en andere zoekmachines. Op dit moment geeft slechts 6% de voorkeur aan AI-tools en kiest 4% kiest voor zoeken via social media.
Natuurlijk zien we verschillen tussen generaties. Gen Z experimenteert het meest:
Maar zelfs deze digital natives houden vast aan zoekmachines als primaire informatiebron. Bij Millennials (79%), Gen X (88%) en Babyboomers (92%) is deze voorkeur nog sterker.
Deze Nederlandse trend staat niet op zichzelf. Recent onderzoek uit Amerika, gepubliceerd op Emerce, toont vergelijkbare patronen. Ook daar valt de dominantie van AI in zoekopdrachten mee. De revolutie laat dus wereldwijd nog even op zich wachten.
De boodschap is helder: stop niet met SEO. Maar bereid je wel voor op een hybride toekomst met een steeds groter wordende invloed van GEO. Drie concrete tips:
AI-tools vervangen zoekmachines (nog) niet – ze vullen elkaar aan. Bovendien integreren zoekmachines AI steeds meer (denk aan zero-click antwoorden bovenaan resultatenpagina’s). Gebruikers schakelen tussen tools afhankelijk van hun behoefte. Op dit moment zijn het vooral de informatieve zoekopdrachten die goed scoren, terwijl zoekmachines voor commerciële zoekopdrachten nog superieur zijn. En aangezien informatieve zoekopdrachten ongeveer 20% van het zoekvolume uitmaken is meteen duidelijk waarom die hybride aanpak zo belangrijk is.
Voor marketeers betekent dit: blijf investeren in zoekmachineoptimalisatie, maar negeer AI niet. De winnaar is wie beide kanalen beheerst. Want of je klant nu via Google komt of via ChatGPT – je wilt zichtbaar zijn waar zij zoeken. Want buiten de marketing bubbel is het gebruik van AI een stuk lager dan je denkt, dus blijf altijd onderzoek doen onder je eigen doelgroep.
Dit artikel is gebaseerd op het What’s Happening Online 2025 onderzoek van Ruigrok onder 2.196 Nederlanders.
Download het complete What’s Happening Online rapport en ontdek alle trends in online consumentengedrag – van social commerce tot AI-adoptie per generatie.
Binnen Ruigrok heb ik een heel breed takenpakket. Van de marketingagenda tot onze bedrijfsstrategie. En van innovatie tot salesacties. Als lid van het MT bemoei ik me graag overal mee, maar houd wel altijd een focus op onze marketing. Daarnaast haal ik nog steeds erg veel voldoening uit een mooi kwantitatief onderzoek, zeker als ik daarmee onze opdrachtgevers verder help.
Verder volg ik graag de ontwikkelingen binnen de insights industrie, bijvoorbeeld via ESOMAR en IIeX. Op dit moment is AI natuurlijk een hot topic. Ik ben erg nieuwsgierig hoe dat ons werk en onze branche gaat veranderen.