Artikelen

5.713 views

Meten is weten

Door Jeroen Hermans

Effectmeting door daadwerkelijk gedrag te meten

Veilig Verkeer Nederland en het Interprovinciaal Overleg hebben Wheeliepop gelanceerd: een app die jongeren spelenderwijs moet afleren hun mobiel tijdens het fietsen te gebruiken. Maar hoe meet je nu of deze app succesvol is en tot het gewenste gedrag leidt?

We weten dat mensen niet altijd doen wat ze zeggen en zeggen wat ze doen. En dat doen ze niet expres. Wij mensen hebben nu eenmaal de neiging om een bepaald beeld van onszelf en ons eigen gedrag te hebben. En dat beeld is een perceptie van de werkelijkheid. Daarnaast komt, zeker bij dit thema, sociale wenselijkheid om de hoek kijken. Jongeren weten heus wel dat ze beter niet Whats’Append, Instagrammend of Snapchattend aan het verkeer kunnen deelnemen. Dus zullen ze geneigd zijn hun gedrag wat rooskleuriger voor te stellen dan het is. Een uitdaging dus om juist dat werkelijke gedrag in kaart te brengen.

Daadwerkelijk gedrag tracken

En dat deden wij door met behulp van 2 apps het daadwerkelijke gedrag te tracken:

  • Sesamo van Mobidot die het reisgedrag van de deelnemers vastlegt en op basis van deze gegevens bepaalt of iemand loopt, fietst, met de auto of het OV reist. Door deze app weten wij wannéér deelnemers fietsen.
  • Trendbeat van Wakoopa legt het online gedrag op de smartphone vast waardoor we weten wanneer de deelnemers hun smartphone gebruiken en wat zij dan doen.

Uitdaging om voldoende deelnemers te behouden

Dit betekent dat de deelnemers 2 apps op hun telefoon moeten zetten en toestemming moeten geven voor het tracken van hun gedrag. Vanwege de jeugdige doelgroep ging dit via de ouders. Je begrijpt dat het een uitdaging was om voldoende deelnemers in het onderzoek te krijgen. Slechts een tiende van de jongeren die door hun ouders waren aangemeld voor deelname hebben daadwerkelijk het hele onderzoekstraject volbracht.

Neem alle data en verwijder alles wat niet met smartphone gebruik op de fiets te maken heeft

Het onderzoek bestond uit een 0- en 1-meting waartussen de deelnemers werd gevraagd de educatieve game Wheeliepop te downloaden en te gaan spelen. Gedurende het hele traject, van vóór de 0-meting tot na de 1-meting, werd hun gedrag via de genoemde apps vastgelegd. Dit vastgelegde gedrag leverde bergen aan data op: 200 deelnemers waren verantwoordelijk voor 10.000 fietsritten en 800.000 smartphone activiteiten! Hoe daarin te analyseren? Ik liet me inspireren door Michelango die, zo wil de legende, aangaf dat hij David als het ware uit een stuk marmer had bevrijd: Take a big piece of marble and simply chip off everything that doesn’t look like David. En zo ging ik ook te werk: ik verwijderde alle data die niet over smartphone óp de fiets ging. En zo werd het al een stuk behapbaarder.

Wheeliepop bescheiden effect

Door het daadwerkelijke gedrag van vóór en na het gebruik van Wheeliepop en de inzichten uit de 0- en 1-meting met elkaar te vergelijken wordt het effect van Wheeliepop in kaart gebracht. De analyse is nog in volle gang, maar we weten dat een deel van de deelnemers hun gedrag hebben aangepast door Wheeliepop.

Wil je meer weten over dit onderzoek of wil je het reisgedrag van jouw doelgroep in kaart brengen? Neem dan contact met me op.

FacebookTwitterLinkedIn