Met mobile self ethnography vragen we deelnemers om zelf hun ervaringen en belevenissen vast te leggen, zonder tussenkomst van een onderzoeker. Wij gebruiken een app op de mobiele telefoon voor deze speciale vorm van ethnografie.
Deelnemers observeren hun eigen acties en noteren deze in de app. Hiermee zitten we zeer dicht op het moment van de ervaring en hoeven we geen beroep te doen op het (gerationaliseerde) geheugen van de deelnemer. Het is een continu proces waarbij alle kleine stapjes worden vastgelegd. Dit levert meer informatie op dan wanneer je ervaringen in retroperspectief uitvraagt.
Mobile self ethnography is een zeer geschikte methode om customer journeys in kaart te brengen. Maar ook om bijvoorbeeld inzicht te krijgen in de belevenissen tijdens het bezoeken van een beurs of evenement, een dagje uit of tijdens het boodschappen doen.
Mobile Self Ethnography laten uitvoeren?
Dit is een nieuw onderzoeksterrein waar we erg enthousiast over zijn. Bekijk de case van Museumnacht voor inspiratie. En neem daarna contact op met Jesca om te onderzoeken hoe jij mobile self ethnography kan inzetten.