Bij Ruigrok geloven we dat goed onderzoek pas écht impact maakt als je het samen met je team tot leven brengt. Daarom bieden we naast onderzoek ook adviesdiensten aan. Denk aan onze Data & Insights Kickstart, Focussessies, en de What’s Next Workshop. In al die sessies spelen faciliteren en het begeleiden van groepen een belangrijke rol. Ook in ons InnovatieLab komt die vaardigheid steeds vaker van pas: bijvoorbeeld bij het scherp krijgen van een AI-vraagstuk of het opzetten van een experiment.
Oftewel: hoe beter wij worden in faciliteren, hoe meer waarde we kunnen toevoegen aan ons werk en aan dat van onze opdrachtgevers.
De training bij DesignThinkers is een combinatie van theorie en heel veel praktijk. Je leert onder andere hoe je creatieve groepsprocessen begeleidt, hoe je werkt met verschillende energielevels in een groep en hoe je deelnemers écht meeneemt in een proces. Of het nu gaat om brainstormen, keuzes maken of feedback ophalen; je ontwikkelt je eigen stijl als facilitator en krijgt een goed gevulde toolkit mee.
Hieronder de vijf tips die Xiao, Zoë en Hans het meest zijn bijgebleven, en die jij zelf ook direct kunt toepassen als je met groepen werkt:
1. Gebruik de ruimte als creatief gereedschap
2. Faciliteer het proces, niet de inhoud
3. Laat het niet aan het toeval over
4. Creëer een veilige plek voor creativiteit
5. Energie = alles
Of je nu een workshop begeleidt, een klant meeneemt in een strategie of met je team nieuwe ideeën wil ontwikkelen: goed faciliteren maakt het verschil. En bij Ruigrok investeren we daar graag in. Want goede inzichten zijn het begin, maar het echte werk begint daarna. Meer lezen over onze ervaringen met het faciliteren van workshops? Kijk dan eens naar onze case met Zwitserleven.
Ook een keer sparren over een workshop of sessie die je wilt organiseren? Neem contact op, we denken graag mee.
Als kwalitatief onderzoeker ben ik gedreven door een diepe nieuwsgierigheid naar wat mensen beweegt. Tijdens mijn studie aan de TU Delft tot interactieontwerper ontdekte ik mijn passie voor het verhaal van de gebruiker en consument, wat mij in de productontwikkelingsfase dreef. Na mijn studie ben ik aan de slag gegaan als service designer, waar ik mij niet alleen in de behoeften van consumenten verdiepte, maar ook in die van stakeholders en bedrijfsprocessen. Ik geniet ervan om vragen te stellen en diepgaand onderzoek te doen, altijd op zoek naar het ‘waarom’ achter menselijk gedrag.
Om al deze inzichten te verbinden, geef ik graag workshops waarin ik samen met stakeholders brainstorm over volgende stappen en hoe we optimaal kunnen inspelen op de behoeften van de consument. Deze interactieve sessies zijn voor mij een kans om mijn enthousiasme te delen en samen te werken aan oplossingen die echt impact maken. Mijn doel is om waardevolle inzichten te verkrijgen die leiden tot betere producten en diensten.