Er is dus een duidelijke behoefte aan rust en regie. Jongeren zijn zich steeds bewuster van de impact van schermtijd op hun concentratie, slaap en welzijn. Ze fantaseren hardop over een ‘telefoonvrije zondag’ of het verwijderen van afleidende apps. Wat eerder een trend onder millennials was, lijkt nu serieuzer door te zetten onder Gen Z. Niet omdat hun ouders het willen, maar omdat ze het zelf voelen.
“Ik wil niet door mijn mobiel ‘geleefd’ worden.”
Ook de cijfers uit ons rapport onderschrijven dit fenomeen. Twee op de vijf Nederlanders (39%) willen minder op hun smartphone zitten. Bij Gen Z is dat zelfs 59%. Er is dus een duidelijke behoefte om te minderen. Toch lukt het slechts 18% om dagelijks bewust het scherm even weg te leggen.
Voor één op de vier Nederlanders is social media niet meer weg te denken. Bij Gen Z zelfs voor 45%. Tegelijkertijd denkt een derde van de gebruikers weleens na over stoppen. Social media zijn dus een bron van verbinding, maar ook van vermoeidheid.
Opvallend:
Een behoorlijk signaal, zeker nu de roep om digital detox en leeftijdsgrenzen steeds luider klinkt.
De mentale impact van online gedrag is niet alleen een privézaak. Voor merken, instellingen en contentmakers betekent dit: wees je bewust van je rol. Consumenten, zeker jongeren, worden kritischer. Niet alleen op advertenties, maar op de hele manier waarop ze online worden aangesproken.
Drie reflectievragen om mee te nemen:
De cijfers uit What’s Happening Online 2025 laten zien dat bewustwording groeit, maar gedragsverandering moeilijk blijft. Juist dat spanningsveld is interessant voor iedereen die met communicatie, beleid of strategie bezig is. Want als de behoefte er is, maar de drempel te hoog, ligt daar een kans om relevant te zijn.
Benieuwd naar alle trends en inzichten? Download hier het rapport What’s Happening Online 2025.
Mijn interesse in consumentengedrag -en onderzoek is ontstaan tijdens mijn master Economisch- en consumenten psychologie in Leiden. Wat zijn de wensen en behoeftes van een consument? Waarom kiezen ze voor een bepaald product of dienst? Antwoorden op dit soort vragen geven ons inzichten waarmee we bedrijven kunnen helpen nog succesvoller te worden. De combinatie tussen het doen van onderzoek en het werken met data is wat ik zo leuk vind aan dit werk. Daarnaast verdiep ik mij in het werken met tools waarin je data goed zichtbaar kunt maken zoals het maken van dashboards in DisplayR.