Het is niet alleen belangrijk om helder te communiceren. Het is vanuit de Wtp ook verplicht voor pensioenuitvoerders om deelnemers op een adequate wijze te begeleiden bij het maken van (voorlopige) keuzes binnen de pensioenregeling. Pensioenverstrekkers moeten vanuit de Pensioenwet correcte, duidelijke en evenwichtige informatie verstrekken, maar de manier waarop ze dat doen staat ze vrij. Hierdoor ontstaat er een spanningsveld: aan de ene kant de wettelijke verplichtingen, aan de andere kant de begrijpelijkheid voor de burger. Dit spanningsveld leggen wij bloot door te onderzoeken hoe goed de informatie begrepen wordt door verschillende groepen burgers, waaronder laaggeletterden en andere inclusiegroepen. Het doel is om een middenweg te vinden waarbij de informatie zowel juridisch correct als begrijpelijk is.
Voor veel consumenten is het pensioen een ingewikkeld onderwerp omdat zij op basis van hun huidige kennis een beeld moet vormen over hun financiële toekomst. En die is afhankelijk van veel factoren. Bij de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel moeten deelnemers bewust keuzes maken die van invloed zijn op hun pensioenopbouw. Aspecten die bepalend zijn bij de transitie zijn complex en de communicatie erover vaak ingewikkeld. Wat ertoe leidt dat veel burgers het niet goed begrijpen.
Één van onze specialismen is het onderzoeken en verbeteren van impactvolle communicatie. Wij voeren zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek uit om te bepalen hoe organisaties hun boodschappen kunnen verduidelijken, zoals single interviews of met onze handige Tag-it tool.
Onze onderzoeksmethoden richten zich onder andere op de taal en de structuur van de communicatie. We analyseren bijvoorbeeld brieven om te zien of ontvangers begrijpen wat er staat. Daarnaast vragen we wat zij nodig hebben om de informatie beter te begrijpen. Ons doel is om ingewikkelde termen en zinsconstructies aan te wijzen zodat deze veranderd kunnen worden. Zo is er geen reden meer tot paniek bij de lezers van de brieven, en komt de boodschap effectief over.
In communicatieonderzoek vertalen we de uitgangspunten van de verplichte keuzebegeleiding uit de Wtp naar concrete, toetsbare vragen. Daarmee krijgen we inzicht op alinea-, zin- en zelfs woordniveau én in de mate waarin mensen de informatie begrijpen, duidelijke keuzes kunnen maken en de gevolgen daarvan overzien.
Ons communicatieonderzoek helpt pensioenfondsen, pensioenverzekeraars en premie-pensioeninstellingen om hun communicatie tijdig aan te scherpen en te verbeteren. Zo zorgen we dat iedereen begrijpt wat er verandert, welke keuzes er zijn en wat dat voor hen betekent. En dat ruim vóór de deadline.
Met ons communicatieonderzoek kunnen we er samen voor zorgen dat de boodschap duidelijk en begrijpelijk is voor alle Nederlanders. Dat zij weten welke keuzes zij hebben en wat de gevolgen van die keuzes voor hen zijn. Bovendien is onderzoek een manier om aan te tonen dat je als pensioenuitvoerder voldoet aan de zorgplicht.
Is er bij jullie al bepaald wáár in jullie planning bewijsvoering via onderzoek wordt georganiseerd? Zullen we kort sparren en samen verkennen of onze vorm van onderzoek waarde kan toevoegen in jullie traject? Neem contact met mij op via marit@ruigrok.nl .
Ik ben gefascineerd door mensen. Ik wil weten wat hen drijft, wat ze doen en waarom. Omdat ik erin geloof dat je alleen succesvol kunt zijn als organisatie als je jouw klant goed kent en aansluit bij zijn gedrag, behoeften en belevingswereld. De mens centraal dus. Dat klinkt als een enorme open deur, maar is juist in deze tijd van technologische mogelijkheden (waaronder AI) belangrijker dan ooit! Wij helpen onze relaties aan inzicht in hun doelgroep en vertalen die inzichten naar advies over hoe je als organisatie relevanter kunt zijn voor je klanten. Wij geven daarmee richting aan producten, diensten en communicatie.
Samen met de andere partners ben ik verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van Ruigrok. Dat betekent: onze koers in de gaten houden en zorgen dat iedereen doet waar hij goed in is en blij van wordt. Mijn West-Friese nuchterheid en Amsterdamse directheid komen hierin van pas.
In mijn rol als managing director boor ik nieuwe relaties aan en onderhoud bestaande. Ik ga in gesprekken met onze relaties op zoek naar hun uitdagingen en doelstellingen en welke inzichten er nodig zijn om die te realiseren. Het meedenken, oplossingen zoeken en advies geven over de volgende stap geeft me voldoening omdat ik daarmee bijdraag aan het succes van de ander.