Uit onderzoek blijkt dat als je in tijden van economische tegenspoed aan je merk blijft bouwen, je daar de vruchten van plukt. Op korte én lange termijn. Om je budget zo efficiënt en effectief mogelijk in te zetten, is het wel cruciaal je uitingen vooraf te toetsen onder je doelgroep. Ook met een afgeslankt budget is dat heel goed mogelijk.
Zichtbaarheid broodnodig
In tijden van crises wordt er al snel gesneden in marketing- en mediabudgetten. Een begrijpelijke en logische reactie, maar het gevolg is dat je als merk minder zichtbaar bent in een tijd dat je die zichtbaarheid juist goed kunt gebruiken. Bovendien verschuiven de budgetten die overblijven vaak van branding-campagnes naar actiematige campagnes. Immers, daarvan is het effect direct zichtbaar – en daarmee meetbaar.
Blijf aan je merk bouwen
Onderzoek laat echter zien dat het juist in tijden van economische tegenspoed belangrijk is om aan je merk te blijven bouwen en dus branding-campagnes te voeren. Mark Ritson heeft hier uitvoerig over gepubliceerd in Marketing Week onder de noemer ‘The best marketers will be upping, not cutting, their budgets’. Tevens spreekt hij hierover in zijn webinar ‘Marketing in a time of coronavirus’.
Ook kansen tijdens een crisis
Op basis van onderzoek in het verleden, concludeert Ritson dat bedrijven die tijdens een recessie hun advertentiebudgetten op peil hielden of zelfs vergrootten, hun verkopen veel sneller zagen groeien dan hun concurrenten. Niet alleen tijdens de recessie, maar ook in de periode daarna. Dat toont aan dat adverteren een langetermijneffect heeft en dat ook een crisis kansen biedt om je marktaandeel te vergroten.
Van optimale inzet naar optimale prestatie
Natuurlijk wil je op het moment dat je minder mediabudget hebt, dat budget zo efficiënt en effectief mogelijk inzetten. Je mediabureau kan je helpen de meest optimale media-inzet te kiezen. Zo liggen bijvoorbeeld de advertentietarieven (online en offline) op het moment wat lager, dus daar kan je je voordeel mee doen. Maar boven alles is het belangrijk te zorgen dat je communicatie-uiting optimaal presteert. Je moet de juiste boodschap communiceren, die moet op de juiste manier bij je doelgroep overkomen, de juiste associaties opwekken en de juiste acties triggeren.
Snel en betrouwbaar inzichten ophalen met Pitstop
Om dat voor elkaar te krijgen, is het cruciaal je uitingen vooraf te toetsen onder je doelgroep. Dat kan lastig zijn als je toch al wordt gekort op je budget. Ook zijn de doorlooptijden nu soms nog korter dan normaal. Lukt het dan wel om een uiting te toetsen? Voor dit soort situaties hebben wij Pitstop ontwikkeld. Onder ons label Pitstop bieden wij verschillende typen onderzoek aan, waarmee we snel en betrouwbaar inzichten ophalen. Zonder in te leveren op de hoge kwaliteit die je van ons gewend bent. Een van deze onderzoeken is een communicatie pretest. Maar ook Tag-it, de door ons zelf ontwikkelde tool, is een uitstekend middel om uitingen snel en laagdrempelig te testen.
Meer weten over Pitstop en wat het voor jou kan betekenen binnen agile onderzoek?
Lees verder voor meer informatie over Pitstop en de verschillende typen onderzoeken die we binnen dit label aanbieden. Of neem contact op met Anouk, zij bespreekt graag de mogelijkheden van Pitstop met je.