Artikelen

10.352 views

Practise what you preach

Door Anna Stekelenburg

Onze nieuwe website staat online, hoera! We zijn ontzettend blij met het resultaat! Hoewel de website nu pas een paar dagen online staat, is voor ons het proces al een tijdje geleden begonnen, want een nieuwe website ontstaat niet zomaar.. Daar ging een uitgebreid user experience onderzoek aan vooraf.

Scrummen

Samen met internetbureau Occhio hebben we de afgelopen maanden in een scrum traject hard aan de website gewerkt. Een goed begin is het halve werk. Zo hebben we in de eerste sprints de basis voor de website gelegd door in een workshop te kijken door het oog van onze klant, iets wat ons natuurlijk niet vreemd is. Met empathy maps, persona’s en customer journey’s hebben we precies in kaart gebracht waar opdrachtgevers naar op zoek zijn op de website van Ruigrok NetPanel, en dus ook hoe wij hen hiermee het beste kunnen helpen.

Practise what you preach

Maar daar bleef het niet bij, want je bent een onderzoeksbureau of je bent het niet! Onder het mom van ‘Practise what you preach’ hebben we samen met onze opdrachtgevers de nieuwe website flink onder de loep genomen, in niet één, maar twee onderzoeken.

In het eerste onderzoek hebben we het concept van de website bekeken. Sluit de website inderdaad aan bij de wensen en behoeften van onze opdrachtgevers zoals wij dat bedacht hadden? Dit leverde, naast leuke gesprekken, een heleboel waardevolle informatie op. Met deze nieuwe kennis konden we met Occhio aan de volgende sprints beginnen, het uitwerken van het ontwerp! Een hele leuke, maar ook spannende fase, want komt wat wij willen overbrengen met het ontwerp ook aan bij de bezoekers van onze website?

Hier kwam ons tweede onderzoek bij kijken. In een User Experience onderzoek hebben we met opdrachtgevers de nieuwe website van alle kanten bekeken. Het concept, de navigatie, de inhoud, de vormgeving en, niet onbelangrijk, de ‘Ruigrok NetPanel uitstraling’ van het ontwerp, alles is aan bod gekomen. Ook deze keer hebben we heel veel aan de input van onze opdrachtgevers gehad om het maximale uit onze site te halen.

Trots!

Wat laatste aanpassingen en toen was het zover, de website kon online! Het eindresultaat zie je hier, en nu je er toch bent, kijk vooral even rond, want we zijn er erg trots op. Bedankt Occhio en bedankt alle opdrachtgevers die speciaal voor ons eens op de stoel van de deelnemer zijn gaan zitten. We hadden het niet zonder jullie kunnen doen!

User experience onderzoek

User experience onderzoek

FacebookTwitterLinkedIn