Veranderingen volgen elkaar steeds sneller op. Als je je makkelijk kan voegen naar nieuwe situaties, als je snel en flexibel in kunt springen op veranderende omstandigheden, heb je een groot voordeel. Dat geldt voor mensen, voor organisaties, en dus ook voor marketingafdelingen.
Agility is key
Zoals we al in onze vorige blog schreven, zijn sommige veranderingen ingegeven door externe factoren, zoals de coronacrisis, maar veel veranderingen zijn ook gebaseerd op trends die al langer gaande zijn, zoals de digitalisering. Wat de oorsprong ook is, de meeste veranderingen hangen samen met de veranderende behoeften van consumenten. Soms zijn die tijdelijk, soms blijvend. De enige manier om goed om te gaan met al die veranderingen, is zorgen dat je heel wendbaar bent. Onderzoek door grote consultancybedrijven zoals Boston Consulting Group, wijst uit dat ‘agility’ de manier is om met al deze veranderingen om te gaan.
Luister naar je doelgroep
Onlangs las ik dit artikel van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC), waarin zij stellen dat om mee te kunnen in de (post-)Covid tijd marketeers wel móeten luisteren naar consumenten. In dit artikel geven zij twee belangrijke tips. De eerste tip is: ‘Investeer in insights: zonder zicht kun je niet varen’. Juist in deze tijd wil je goed zicht hebben op wat je doelgroep wil en wat hun behoeften zijn. Blijf daarom investeren in marktonderzoek. De tweede tip is: ‘Doorbreek de kortzichtigheid voor optimale groeikansen’. In deze tijd is het verleidelijk heel actiegedreven te werk te gaan. Zie je niet snel genoeg resultaten, dan ben je geneigd direct door te gaan naar de volgende actie. Om optimaal te blijven groeien is het juist belangrijk in brandbuilding te investeren en te kijken naar de lange termijn.
Onderzoek en agility: een prima combinatie
Ik vond dat een paar interessante inzichten. Dat investeren in marktonderzoek belangrijk is, juist vandaag de dag, daar sluit ik me uiteraard volledig bij aan. Maar hoe doe je dat in een snel veranderende wereld waarin de budgetten onder druk staan? Ik weet dat veel mensen denken dat er in een tijd als deze helemaal geen tijd is voor marktonderzoek. Uit ervaring weten wij dat er juist een mooi samenspel te vinden is om je agile ontwikkelproces te ondersteunen met klantinzichten. In onze whitepaper ‘An agile state of mind’ gaan we uitgebreid in op hoe je onderzoek een plek kan geven binnen het agile ontwikkelproces. Zo is het belangrijk om je scope klein te houden. Focus op wat je op dit moment nodig hebt en maak het onderzoek niet groter dan nodig. Zo hou je het praktisch en efficiënt. Verder is het aan te raden om al vroeg in je ontwikkelproces onderzoek onder je doelgroep te doen. Zo zorg je er voor dat je echt aansluit bij hun wensen en behoeften. En verlies jezelf niet in de details bij het uitwerken van testmateriaal. Als je je concept kort en helder kan omschrijven, heb je al voldoende om te toetsen of het aan kan slaan bij je doelgroep. Als de grote lijnen maar duidelijk zijn. In onze whitepaper vind je nog veel meer tips en praktische handvatten.
Wil je meer weten over agile werken en hoe wij dat aanpakken met onderzoek? Neem dan contact op met Martijn.