close

Doorlopend tevredenheidsonderzoek voor Rijksoverheid.nl

Tevredenheidsonderzoek

Rijksoverheid.nl is de website waar miljoenen mensen terechtkomen voor betrouwbare en actuele informatie over beleid, wetten en regelingen. De Rijksoverheid wil bezoekers zo goed mogelijk ondersteunen en doorverwijzen. Maar lukt dat ook in de praktijk? Begrijpen bezoekers de informatie, vinden zij snel wat ze zoeken en welke verbeterpunten zien zij zelf?

Neem contact op
Hof vijver met torentje en skyline Den Haag

Achtergrond

De website Rijksoverheid.nl is voor miljoenen Nederlanders een belangrijk kanaal om informatie te vinden van de Rijksoverheid. Maar vinden zij wat ze zoeken? En snappen ze wat er staat? Voor het team achter de website zijn dit belangrijke vragen. Daarom hebben we een aanpak ontwikkeld waarbij we continu inzicht geven in de prestaties van de website én de inzichten vertalen naar concrete verbeteringen.

Aanpak

Om de gebruikerservaring te onderzoeken, hebben we een kwantitatief on-site onderzoek opgezet: bezoekers wordt tijdens hun websitebezoek gevraagd naar hun oordeel en ervaringen. Zo brengen we in kaart hoe zij de site beoordelen, in hoeverre zij de informatie kunnen vinden, hoe begrijpelijk zij de content vinden en welke suggesties zij hebben voor verbetering.

Elk kwartaal staat één thema centraal in het tevredenheidsonderzoek, waarbij we met een aantal extra vragen dieper ingaan op specifieke aspecten van de site. Voorbeelden van deze thema’s zijn vindbaarheid, begrijpelijkheid en actualiteit. Zo combineren we een doorlopende meting met steeds een verdiepende blik.

Het is fijn om meteen praktisch aan de slag te gaan met de onderzoeksresultaten.

Resultaat en impact

Een belangrijk onderdeel van het traject zijn de kwartaalworkshops. Hierin presenteren we de resultaten en gaan we samen met de verantwoordelijke teams actief aan de slag. De inzichten worden direct vertaald naar concrete acties en verbeterpunten. Zo blijft feedback van bezoekers niet in een rapport hangen, maar wordt deze echt gebruikt om pagina’s en content structureel te verbeteren. Deze aanpak maakt het onderzoek tastbaar en zorgt dat de resultaten direct impact hebben.

Door de combinatie van continu meten, verdiepende thema’s en interactieve workshops is er een continue verbetercyclus ontstaan: van data naar inzichten, van inzichten naar acties, en van acties naar een betere online dienstverlening.

” Het is fijn om meteen praktisch aan de slag te gaan met de onderzoeksresultaten.

Contentadviseur Rijksoverheid.nl/Government.nl

Benieuwd wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen?

Neem contact met ons op en we bekijken graag samen wat de mogelijkheden zijn.