close

Hoe de gemeente Amsterdam zorgt voor transparantie en toegankelijke informatie

User Experience (UX)

Het Openbaarheidscentrum Amsterdam (een initiatief van de gemeente Amsterdam) richt zich op het bevorderen van transparantie en het toegankelijk maken van informatie. Via de website Open.Amsterdam kunnen geïnteresseerden inzage krijgen in gemeentelijke documenten. De website vervult een belangrijke rol. Daarom wil Open.Amsterdam graag achterhalen of de website gebruiksvriendelijk is.

Neem contact op
Stopera stadhuis Amsterdam

Achtergrond

Het is wettelijk geregeld dat iedereen recht heeft op informatie over wat de overheid doet, hoe ze dat doet en waarom. Dit geldt zowel voor de Rijksoverheid als voor (bijvoorbeeld) provincies en gemeenten.

Als je je wilt verdiepen in de plannen, besluiten, regels en afspraken van de gemeente Amsterdam, die onder de Wet open overheid (Woo) vallen, dan kan je hiervoor terecht op de website Open.Amsterdam. Om de website te kunnen optimaliseren wil Open.Amsterdam inzicht krijgen in hoe burgers en andere belanghebbenden de website gebruiken en ervaren.

Aanpak

We hebben een User Experience (UX) onderzoek uitgevoerd. In 11 online interviews, van telkens 45 minuten, spraken we met zowel burgers als zakelijke gebruikers (zoals journalisten en ambtenaren). Alle fases van het gebruik van de website kwamen aan bod:

  • Voor gebruik: Wat zijn de behoeften en verwachtingen van gebruikers bij Open.Amsterdam?
  • Tijdens gebruik: Is de website begrijpelijk, logisch gestructureerd en is de gewenste informatie (snel) vindbaar?
  • Na gebruik: Hoe is, alles bij elkaar, de ervaring voor gebruikers geweest (waardering/tevredenheid)?

Ruigrok heeft zich heel goed ingeleefd in wat we wilden en welke uitdagingen daarbij hoorden.

Resultaat en impact

Open.Amsterdam heeft alle gesprekken live gevolgd bij ons op kantoor. We hebben tijdens en na afloop van de gesprekken samen de opgedane inzichten en conclusies besproken. En op basis van wat we leerden, hebben we de insteek van de gesprekken tussentijds verder aangescherpt. Op deze manier hebben we het maximale uit de gesprekken kunnen halen. Het onderzoek heeft Open.Amsterdam veel inzichten opgeleverd: bevestiging van bestaande hypothesen én ook sprankelende nieuwe inzichten.

Met de aanknopingspunten uit het onderzoek gaat Open.Amsterdam de komende tijd de website optimaliseren om zo de ambitie waar te maken dat de gemeente Amsterdam open en transparant is voor iedereen.

” Ruigrok heeft zich heel goed ingeleefd in wat we wilden en welke uitdagingen daarbij hoorden. Het uitgevoerde onderzoek biedt ons een heel helder beeld van de gebruikerservaring en wat aanknopingspunten zijn voor optimalisatie.

Project medewerker, Open Amsterdam

Benieuwd wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen?

Neem contact met ons op en we bekijken graag samen wat de mogelijkheden zijn.