close

Het Nationaal Bieronderzoek

Pers & PR onderzoek

Omnicom PR Group en de Nederlandse Brouwers willen jaarlijks weten hoe Nederlanders bier gebruiken en waarderen. Het belangrijkste doel van het onderzoek is het genereren van publiciteit over bier in Nederland. Welke biertrends zijn er dit jaar en hoe drinkt de Nederlander het liefst bier?

Ruigrok voert hiervoor jaarlijks Het Nationaal Bieronderzoek uit, een kwantitatief Pers & PR onderzoek onder Nederlandse bierdrinkers.

bierflesjes

Achtergrond

Jaarlijks doet Nederlandse Brouwers samen met marktonderzoeksbureau Ruigrok onderzoek naar de consumptie en beleving van bier onder Nederlandse bierdrinkers.

Het onderzoek heeft de volgende onderzoeksvraag: Hoe consumeren en waarderen Nederlanders bier?

Aanpak

Ruigrok voert Het Nationaal Bieronderzoek sinds 2008 jaarlijks uit met behulp van online kwantitatief onderzoek. De vragenlijst bevat een aantal vaste trendvragen om de resultaten te kunnen vergelijken met voorgaande jaren en trends door de jaren heen te signaleren.

Daarnaast nemen we elk jaar een aantal nieuwe vragen op die inspelen op de actualiteit rondom bier. Inzichten uit het onderzoek bieden input voor persberichten om media-aandacht te genereren. Ieder jaar worden de onderzoeksresultaten uitgebreid gebruikt in de Nederlandse media.

Ruigrok denkt elk jaar goed mee over de thema’s binnen het Nationaal Bieronderzoek!

Resultaat en impact

De resultaten van het Nationaal Bieronderzoek 2022 laten zien dat het bierlandschap constant in beweging is. De populariteit van alcoholvrije- en arme bieren blijft stijgen.

De groeiende populariteit van alcoholvrij bier wordt gestimuleerd door verbeterde beschikbaarheid, een steeds verfijndere smaak van 0.0 bier en een bredere keuze aan soorten.

Naar aanleiding van het persbericht is er uitgebreid aandacht besteed aan het onderwerp door onder andere nieuwszenders, websites, radiostations en natuurlijk op social media.

Instagram post Nationaal Bieronderzoek

Social media content

De resultaten van het Nationaal Bieronderzoek worden gebruikt in persberichten en het rapport is te downloaden op de website van de Nederlandse Brouwers.

Maar daarnaast worden de resultaten ook gebruikt om content voor de social media kanalen van te maken.

Uit één onderzoek kunnen makkelijk meerdere verschillende social media posts gemaakt worden. Op deze manier kan je over een langere periode steeds opnieuw gebruik maken van een PR-onderzoek.

 

 

 

“Ruigrok denkt elk jaar goed mee over de thema’s binnen het Nationaal Bieronderzoek, zodat de resultaten als mooie haakjes dienen richting de media.

Adviseur Communicatie en PR, Nederlandse Brouwers

Benieuwd wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen?

Neem contact met ons op en we bekijken graag samen wat de mogelijkheden zijn.

Wij geven om jouw privacy

Wij en derde partijen gebruiken cookies op onze website voor statistische, voorkeurs- en marketingdoeleinden. Google Analytics-cookies zijn geanonimiseerd. U kunt uw voorkeur wijzigen door op `Zelf instellen` te klikken. Door op `Accepteren` te klikken accepteert u het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacyverklaring.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe u contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.