Als je nog midden in het ontwikkelproces van je campagne zit, is het waardevol om te ontdekken of je boodschap echt aankomt. Raakt jouw campagne de juiste snaar?
Met een pre-test van de campagnemiddelen voor de doorfietsroutes in de Provincie Utrecht brachten we in kaart hoe duidelijk, begrijpelijk en geloofwaardig de doelgroep het campagnemateriaal vond. Ook achterhaalden we in hoeverre de campagne-uitingen activerend werkten.
Door in deze fase campagneonderzoek in te zetten kun je optimaliseren voordat je de campagne lanceert.
De provincie Utrecht vindt het belangrijk om te investeren in een goede bereikbaarheid. Een van de manieren waarop de provincie Utrecht dit wil realiseren, is door de ontwikkeling van ‘doorfietsroutes’. Doorfietsroutes verbinden dorpen en steden met elkaar en maken faciliteiten zoals werk- en winkellocaties, scholen en (OV-)knooppunten beter bereikbaar voor fietsers van binnen en buiten de stad.
Om te achterhalen hoe de doelgroep op de campagne-uitingen voor de doorfietsroutes reageert, heeft de provincie Utrecht ons gevraagd om campagneonderzoek uit te voeren. Met deze pre-test wilde de provincie Utrecht laten onderzoeken hoe zij de campagne-uitingen kon optimaliseren vóór de officiële lancering.
De doorfietsroute campagne richtte zich op verschillende fietsgebruikers. Denk bijvoorbeeld aan fiets forenzen, bezoekers van bedrijven, en recreatieve fietsers. Het campagnemateriaal van de provincie Utrecht bestond uit posters en bijbehorende korte animaties.
Tijdens de individuele diepte-interviews met deze fietsgebruikers hebben wij deze posters en animaties afwisselend voorgelegd, om zo een compleet beeld van de meningen over het gehele campagnemateriaal te krijgen.
Het projectteam was erg bekwaam in het afnemen van diepte-interviews.
De resultaten hebben ervoor gezorgd dat we de provincie Utrecht concrete handvatten en aanbevelingen konden geven ter optimalisering van het campagnemateriaal. Zo bleek bijvoorbeeld dat nog niet elke poster de voordelen van de doorfietsroute genoeg duidelijk maakte, en dat de doelgroep extra informatie over de locatie van de doorfietsroute miste.
“We hebben de samenwerking met Ruigrok als erg prettig ervaren. Het projectteam was flexibel, professioneel en erg bekwaam in het afnemen van interviews. “
Communicatieadviseur bij provincie Utrecht
Neem contact met ons op en we bekijken graag samen wat de mogelijkheden zijn.