Wanneer je inzicht wil krijgen in wie je (potentiële) doelgroep is, waar zij zich mee bezig houdt en wat de houding is of behoeften zijn, dan zet je doelgroeponderzoek in. Dit type onderzoek legt de focus op de doelgroep zelf en minder op het product of de dienst van de opdrachtgever. Hoe ziet de belevingswereld van 50-plussers eruit? Hoe ziet het (media)gedrag van generatie Y eruit? Wat is een relevante segmentatie van mijn doelgroep? Leer je doelgroep beter kennen en begrijpen en verzamel input voor ontwikkeling van propositie, producten en communicatie.
Onderzoeksmethoden en technieken
Welke methoden en technieken wij voor doelgroeponderzoek inzetten is afhankelijk van de vraag, het doel van het onderzoek en de doelgroep die centraal staat. Veelgebruikte methoden zijn:
- Groepsdiscussies: verkenning van groepsbeleving en gezamenlijk brainstormen.
- Single interviews: een-op-een interviews voor individuele ervaringen.
- Research Community: een online platform waar deelnemers langere tijd hun mening geven.
- Observatie: Feitelijk gedrag van klanten observeren met observatietechnieken.
- Co-creatie: de opdrachtgever schuift letterlijk aan tafel bij de doelgroep.
- (Online) kwantitatief onderzoek: een gestructureerde vragenlijst voor cijfermatige inzichten.
Weten wat jouw doelgroep drijft?
Daar helpen we je graag mee! In de cases hieronder kun je lezen hoe wij doelgroeponderzoek aanpakken. Wil je eens bespreken wat de mogelijkheden voor jouw organisatie zijn? Neem dan contact op met Erik, hij vertelt je graag meer!