De EAA is een Europese richtlijn die bedrijven verplicht om hun digitale producten en diensten toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Denk aan: webshops, betaalsystemen, apps, e-books, kaartjesautomaten. En dus ook aan jouw innovatieve bestelproces dat alleen met een muis te bedienen is of een filmpje zonder ondertiteling.
Digitale toegankelijkheid is geen ‘nice to have’. Het gaat over volwaardig mee kunnen doen. Of je nu blind bent, slechthorend, moeite hebt met lezen, of je muis niet kunt gebruiken: ook jij moet een trein kunnen boeken of online kunnen shoppen. En je klant ook. En je collega. En jijzelf later misschien.
Fun fact (of eigenlijk: hard fact): bijna één op de drie Europeanen ervaart een vorm van beperking. (Bron: Eurostat, zelfgerapporteerd.)
Toegankelijkheid lijkt misschien vooral een juridische verplichting, een kostenpost of een ethische overweging. Maar het is ook een goede marketingbeslissing. Waarom?
Hoewel er op dit moment nog weinig jurisprudentie rondom de EAA is, weten we ook dat dit verandert. Er gaat zeker toezicht komen, dus wacht niet te lang en zorg dat je zo snel mogelijk aan de nieuwe wetgeving voldoet.
Doe een zelfscan
Gebruik gratis tools zoals de Web Disability Simulator om te kijken hoe digitaal toegankelijk je website is. Of test je site eens met alleen je toetsenbord of met een screenreader. Kleine moeite, groot inzicht!
Gebruik WCAG als kompas
De EAA verwijst indirect naar de vier WCAG-principes: waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust. En daar kun je heel concreet mee aan de slag:
Test met échte gebruikers
Maar: test pas als je de basis op orde hebt. Anders krijg je feedback op dingen die je al had kunnen oplossen. Richt je eerst op de technische toegankelijkheid, dan op gebruikservaring.
Je hoeft geen jurist, developer of UX-expert te zijn om hiermee aan de slag te gaan. Begin klein. Fix de laaghangende toegankelijkheidsfruitjes. En onthoud het curb-cut effect: verlaagde stoepranden zijn bedacht voor rolstoelgebruikers, maar ook fijn voor koffers, kinderwagens en mensen met brakke enkels. Zo werkt digitale toegankelijkheid ook.
Nog geen idee waar je moet beginnen? Laten we samen kijken wat er nu al beter kan.
Ik neem niet snel genoegen met een antwoord. Voor mij is de uitdaging van een gesprek om iemand te begrijpen, te leren hoe iemand denkt vanuit zijn eigen referentiekader. Bij Ruigrok versterk ik daarom het kwalitatieve onderzoeksteam. Ik help organisaties bij het verkrijgen van inzichten in hun doelgroep. Wat vindt een consument van een communicatie-uiting van merk X? Hoe gebruikt een professional een website? Welke behoeften leven er onder een specifieke groep mensen?
Toegankelijkheid en inclusie speelt ook een steeds grotere rol in mijn werk. Ik interview al jarenlang mensen. Vaak spreek ik mensen die relatief goed kunnen meekomen in de samenleving. In mijn werk is gelukkig ook steeds meer aandacht voor mensen die wat minder makkelijk en goed meekomen. Dan heb ik het over bijvoorbeeld mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, mensen met een visuele beperking, mensen in een rolstoel, mensen met een cognitieve beperking of iemand met lage digitale vaardigheden. Ook zij moeten gehoord worden. En dat begint bij hen te vertegenwoordigen in onderzoek. Binnen Ruigrok ben ik de expert op het gebied van inclusief onderzoek.