close
Nieuws
31 augustus 2025
Marit Klooster

Energietransitie lukt alleen als we weten wat Nederlanders écht beweegt

man met zonnepaneel
De energietransitie is in volle gang, en vraagt om actie van iedereen: overheid, bedrijfsleven én consumenten. Veel Nederlanders hebben de intentie om te verduurzamen, maar tussen willen en doen gaapt nog een kloof. Hoe kunnen we die kloof overbruggen en mensen écht in beweging krijgen?

Hoe krijg je Nederland in beweging?

Help jij Nederlanders met verduurzamen door duurzame energieopwekking, energieopslag en energiebesparing? Ben jij verantwoordelijk voor marketing, communicatie, customer experience of klantonderzoek in de energiewereld of het verduurzamen van woningen? Dan weet je: de grootste uitdaging zit niet in techniek, maar in mensen. Hoe zorgen we dat consumenten écht meebewegen met de energietransitie?

De energietransitie is volop gaande. We stappen af van fossiele bronnen zoals olie, gas en kolen en zetten in op zon, wind, waterkracht en aardwarmte. Tegelijkertijd is er bewustzijn over zuinig verbruik van energie zoals het verduurzamen van woningen. Deze transitie vraagt om gedragsverandering, energiebesparing en investeringen.

Hoe ver zijn Nederlanders en wat houdt hun tegen om echt stappen te zetten?

Intentie is er, maar gedrag blijft achter

Uit eerder onderzoek blijkt: de intentie is bij Nederlanders vaak aanwezig, maar daadwerkelijke gedragsverandering komt moeizaam op gang. Zeker nu subsidies worden teruggeschroefd, elektrisch rijden minder voordelig wordt en de salderingsregeling verdwijnt. Dan weegt de portemonnee naast duurzame idealen mee.

Voor jou als communicatie-, marketing- of customer experience-professional is het belangrijk te weten of je beleid en campagnes voldoende aansluiten op de echte motivaties, uitdagingen en het kennisniveau van je doelgroep.

De stem van de consument is goud waard

Succesvolle energietransitie gebeurt niet in een ivoren toren. Bedrijven en consumenten moeten samenwerken. Daarom is het essentieel als organisatie om de consumenten inzicht te krijgen in:

  • Houding en bewustzijn
  • Drijfveren en belemmeringen of zorgen
  • Intentie om zelf iets te doen
  • Behoefte aan informatie

Werk jij mee aan de energietransitie als leverancier, opwekker, verduurzamer (van woningen) of adviseur, dan zijn dit vragen die je niet naast je neer kunt leggen.

Om inzicht te krijgen, starten wij een online research community. Hierin volgen we twee weken lang het leven van 40 burgers .

  • We zoomen in op het ‘stille midden’. Dus niet op de voorlopers, klimaatactivisten of de klimaatontkenners, waarover je vaker kunt lezen. Maar over de grootste groep waar wellicht ook de meeste winst valt te behalen.
  • We spreken mensen die maatregelen hebben genomen of dit overwegen, en die samen een dwarsdoorsnede vormen van Nederland: jong en oud, huurders en kopers, hoge en lage inkomens en grote en kleine huishoudens.
  • Via dagboekjes, foto-opdrachten, stellingen, forumdiscussies en live interviews brengen we hun houding, achtergronden en pijnpunten bij keuzes in alle diepte in kaart. Jij kunt meekijken, meeluisteren en leren.

Stap zelf in de community en krijg direct toepasbare inzichten

  • Ontdek hoe Nederlanders keuzes rondom verduurzaming maken
  • Leer waarom communicatie wél en niet resoneert
  • Zie waar jouw producten of diensten écht het verschil kunnen maken
  • Begrijp hoe vertrouwen en draagvlak te versterken zijn

Kleine investering, grote impact

Voor een kleine bijdrage krijg je invloed op de vraagstelling en live toegang tot deze waardevolle inzichten – informatie die jouw beleid, producten en communicatie direct sterker maakt.

Sluit je aan en ontdek waar de echte kansen liggen in de energietransitie. Help zo Nederland te verduurzamen.

Neem contact op met Marit Klooster voor meer informatie, of download de brochure.

Portret Marit

Marit Klooster

Ik ben gefascineerd door mensen. Ik wil weten wat hen drijft, wat ze doen en waarom. Omdat ik erin geloof dat je alleen succesvol kunt zijn als organisatie als je jouw klant goed kent en aansluit bij zijn gedrag, behoeften en belevingswereld. De mens centraal dus. Dat klinkt als een enorme open deur, maar is juist in deze tijd van technologische mogelijkheden (waaronder AI) belangrijker dan ooit! Wij helpen onze relaties aan inzicht in hun doelgroep en vertalen die inzichten naar advies over hoe je als organisatie relevanter kunt zijn voor je klanten. Wij geven daarmee richting aan producten, diensten en communicatie.

Samen met de andere partners ben ik verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van Ruigrok. Dat betekent: onze koers in de gaten houden en zorgen dat iedereen doet waar hij goed in is en blij van wordt. Mijn West-Friese nuchterheid en Amsterdamse directheid komen hierin van pas.

In mijn rol als managing director boor ik nieuwe relaties aan en onderhoud bestaande. Ik ga in gesprekken met onze relaties op zoek naar hun uitdagingen en doelstellingen en welke inzichten er nodig zijn om die te realiseren. Het meedenken, oplossingen zoeken en advies geven over de volgende stap geeft me voldoening omdat ik daarmee bijdraag aan het succes van de ander.

Laatste updates

Nieuws