Stop met beginnen met de methodologie. Ja, het is belangrijk dat onderzoek solide is, maar jouw stakeholders willen eerst weten waarom ze moeten luisteren. Start je presentatie met DE belangrijkste insight die direct actie vereist.
Begin bijvoorbeeld met een schokkend onderdeel van een inzicht dat direct tot actie noopt: “Jullie missen een cruciale doelgroep” of “Dit probleem kost jullie elke maand klanten”. Dat wekt interesse. De methodologie komt later wel.
Cijfers vergeet je, verhalen blijven hangen. Of we nu onderzoek doen naar de gemiddelde Nederlander, werkzoekenden of specifieke klantgroepen – we maken ze levend door storytelling-technieken.
In plaats van te zeggen “43% van de respondenten ervaart problemen met X”, vertellen we het verhaal van een echte klant. We geven deze persoon een naam, een gezicht, een concrete situatie die jouw stakeholders herkennen. Zo worden abstracte data menselijke verhalen waar je organisatie mee aan de slag kan.
Bij een klantreis-onderzoek visualiseren we de complete reis met emoties en pijnpunten en bij een imago-onderzoek een merkpositioneringskaart.
Oftewel: het gaat er niet om alle data te visualiseren, maar de essentie zichtbaar te maken. Rode vlakken waar frustratie ontstaat, groene waar het goed gaat. In één oogopslag moet duidelijk zijn waar actie nodig is. We kiezen altijd de visualisatie die het beste past bij jouw specifieke onderzoeksvraag.
Het geheim van onderzoek dat impact heeft? Elke insight komt met een ‘dus nu’. “Klanten vinden jullie website verwarrend” wordt “Pas deze elementen op je website aan”. “Jongeren kennen jullie merk niet” wordt “Zorg dat je aansluit bij thema X of Y omdat jongeren daarin geïnteresseerd zijn”.
Zoals we schreven in onze blog over van touchpoints naar total experience: inzichten moeten leiden tot actie. Zorg dat elke slide eindigt met een concrete vervolgstap.
Misschien wel het belangrijkste: we durven te schrappen. Een volledig onderzoek bevat honderden inzichten, maar jouw stakeholders hebben 30 minuten. We kiezen samen met jou de belangrijkste insights die het verschil maken. De rest? Zet het in de appendix voor wie meer wil weten.
Want uiteindelijk gaat het niet om hoeveel we hebben onderzocht, maar om hoeveel jouw organisatie ermee doet.
Een goede presentatie is pas het begin. Daarom organiseren we vaak een workshop of ‘What’s Next’-sessie na de presentatie. Hier vertalen we samen met jouw team de inzichten naar concrete actieplannen. In onze blogs over 6 succesfactoren voor impactvolle workshops en 5 killer tips van onze facilitators delen we hoe we dit aanpakken.
Want zoals we eerder schreven over het betrekken van stakeholders bij onderzoeksresultaten: alleen samen met de organisatie creëer je echte verandering.
Wil je sparren over hoe we jouw onderzoeksresultaten kunnen laten landen in de organisatie? Neem contact met ons op, we denken graag mee.
Binnen Ruigrok heb ik een heel breed takenpakket. Van de marketingagenda tot onze bedrijfsstrategie. En van innovatie tot salesacties. Als lid van het MT bemoei ik me graag overal mee, maar houd wel altijd een focus op onze marketing. Daarnaast haal ik nog steeds erg veel voldoening uit een mooi kwantitatief onderzoek, zeker als ik daarmee onze opdrachtgevers verder help.
Verder volg ik graag de ontwikkelingen binnen de insights industrie, bijvoorbeeld via ESOMAR en IIeX. Op dit moment is AI natuurlijk een hot topic. Ik ben erg nieuwsgierig hoe dat ons werk en onze branche gaat veranderen.