close
Nieuws
21 augustus 2025
Martijn van der Veen

Onderzoeksinzichten die stakeholders wél in actie brengen

5 onderzoekstechnieken die stakeholders in beweging brengen
Je kent het misschien wel. Als marketeer of communicatieadviseur ontvang je een onderzoeksrapport of presentatie van onderzoeksresultaten … en dan? Het rapport belandt in een la, op een gedeelde schijf of erger nog: in de prullenbak van jouw stakeholders. Frustrerend, vooral als je weet dat deze inzichten het verschil kunnen maken. Het probleem zit 'm niet in het onderzoek, maar in de vertaling naar de organisatie. Want laten we eerlijk zijn: stakeholders willen geen 80 slides met kruistabellen. Ze willen weten wat ze morgen anders moeten doen. Bij Ruigrok hebben we hier een beproefde aanpak voor ontwikkeld, gebaseerd op de piramidestructuur van Barbara Minto (McKinsey) en een heldere What? > So what? > Now what? opbouw. Hier zijn vijf bewezen manieren die wij gebruiken om jouw onderzoeksresultaten om te zetten in actie binnen de organisatie.

1. Begin met de 'so what?'

Stop met beginnen met de methodologie. Ja, het is belangrijk dat onderzoek solide is, maar jouw stakeholders willen eerst weten waarom ze moeten luisteren. Start je presentatie met DE belangrijkste insight die direct actie vereist.

Begin bijvoorbeeld met een schokkend onderdeel van een inzicht dat direct tot actie noopt: “Jullie missen een cruciale doelgroep” of “Dit probleem kost jullie elke maand klanten”. Dat wekt interesse. De methodologie komt later wel.

2. Presenteer vanuit de doelgroep en gebruik storytelling

Cijfers vergeet je, verhalen blijven hangen. Of we nu onderzoek doen naar de gemiddelde Nederlander, werkzoekenden of specifieke klantgroepen – we maken ze levend door storytelling-technieken.

In plaats van te zeggen “43% van de respondenten ervaart problemen met X”, vertellen we het verhaal van een echte klant. We geven deze persoon een naam, een gezicht, een concrete situatie die jouw stakeholders herkennen. Zo worden abstracte data menselijke verhalen waar je organisatie mee aan de slag kan.

3. Visualiseer wat past bij jouw onderzoek

Bij een klantreis-onderzoek visualiseren we de complete reis met emoties en pijnpunten en bij een imago-onderzoek een merkpositioneringskaart.

Oftewel: het gaat er niet om alle data te visualiseren, maar de essentie zichtbaar te maken. Rode vlakken waar frustratie ontstaat, groene waar het goed gaat. In één oogopslag moet duidelijk zijn waar actie nodig is. We kiezen altijd de visualisatie die het beste past bij jouw specifieke onderzoeksvraag.

4. Koppel concrete acties aan de belangrijkste insights

Het geheim van onderzoek dat impact heeft? Elke insight komt met een ‘dus nu’. “Klanten vinden jullie website verwarrend” wordt “Pas deze elementen op je website aan”. “Jongeren kennen jullie merk niet” wordt “Zorg dat je aansluit bij thema X of Y omdat jongeren daarin geïnteresseerd zijn”.

Zoals we schreven in onze blog over van touchpoints naar total experience: inzichten moeten leiden tot actie. Zorg dat elke slide eindigt met een concrete vervolgstap.

5. De kunst van het weglaten

Misschien wel het belangrijkste: we durven te schrappen. Een volledig onderzoek bevat honderden inzichten, maar jouw stakeholders hebben 30 minuten. We kiezen samen met jou de belangrijkste insights die het verschil maken. De rest? Zet het in de appendix voor wie meer wil weten.

Want uiteindelijk gaat het niet om hoeveel we hebben onderzocht, maar om hoeveel jouw organisatie ermee doet.

Van presentatie naar workshop

Een goede presentatie is pas het begin. Daarom organiseren we vaak een workshop of ‘What’s Next’-sessie na de presentatie. Hier vertalen we samen met jouw team de inzichten naar concrete actieplannen. In onze blogs over 6 succesfactoren voor impactvolle workshops en 5 killer tips van onze facilitators delen we hoe we dit aanpakken.

Want zoals we eerder schreven over het betrekken van stakeholders bij onderzoeksresultaten: alleen samen met de organisatie creëer je echte verandering.

Wil je sparren over hoe we jouw onderzoeksresultaten kunnen laten landen in de organisatie? Neem contact met ons op, we denken graag mee.

Portret Martijn

Martijn van der Veen

Binnen Ruigrok heb ik een heel breed takenpakket. Van de marketingagenda tot onze bedrijfsstrategie. En van innovatie tot salesacties. Als lid van het MT bemoei ik me graag overal mee, maar houd wel altijd een focus op onze marketing. Daarnaast haal ik nog steeds erg veel voldoening uit een mooi kwantitatief onderzoek, zeker als ik daarmee onze opdrachtgevers verder help.

Verder volg ik graag de ontwikkelingen binnen de insights industrie, bijvoorbeeld via ESOMAR en IIeX. Op dit moment is AI natuurlijk een hot topic. Ik ben erg nieuwsgierig hoe dat ons werk en onze branche gaat veranderen.

Laatste updates

Nieuws