close
6 oktober 2022
Marije Bakker

Onderzoek helpt Mobility as a Service een stap verder

Ga je lopen, pak je de fiets, het OV of spring je in de auto? Om Nederland sneller, slimmer, goedkoper en schoner te laten reizen is het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat enkele jaren geleden met een aantal partners het programma Mobility as a Service (MaaS) gestart. Door het aanbod van verschillende vervoersdiensten samen te brengen, maken MaaS-apps slim en goedkoop reizen makkelijk én aantrekkelijk. Hoe dat eruitziet? Dat lees je in deze blog.

Wat is MaaS?

Mobility as a Service (MaaS) maakt reizen door heel Nederland met verschillende vervoerders mogelijk. In de MaaS-apps zijn verschillende vervoersdiensten binnen één app beschikbaar om je reis te plannen, boeken én betalen. Denk aan deelfietsen, -auto’s, bus, tram, trein en taxi, of je eigen auto of fiets. Dankzij dit multimodaal reisadvies kunnen reizigers op elk moment het vervoersmiddel kiezen dat voor hen op dat moment het gunstigst is. Momenteel lopen er verschillende pilots waarbij door marktpartijen MaaS-apps zijn ontwikkeld. Elke pilot heeft zijn eigen doelstellingen, bijvoorbeeld sociale inclusie, duurzaamheid of filebestrijding.

Waarom onderzoek?

Als opdrachtgever ziet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het als een belangrijke taak om te monitoren wat het gebruiksgemak van MaaS-apps is. Zijn de apps gebruiksvriendelijk en wat is de meerwaarde die ze reizigers bieden? Om als goede peilstok te kunnen fungeren, is het natuurlijk belangrijk dat alle apps op een vergelijkbare manier worden getoetst. Alleen zo kan op objectieve wijze worden gekeken of de apps een gemakkelijke en zorgeloze manier van reizen ondersteunen. Daarom heeft zij Ruigrok gevraagd de apps uit het MaaS-programma te onderzoeken.

Hoe onderzoek je zeven reisapps?

De grote vraag is dan natuurlijk: hoe ga je zeven reisapps testen? Dit biedt twee uitdagingen. Enerzijds om pragmatisch om te gaan met beschikbare tijd en middelen om zeven apps met voldoende diepgang te toetsen. Anderzijds omdat reisapps per uitstek apps zijn die je ‘on-the-go’ gebruikt en waar deze context van grote invloed is op de ervaring. Als je een app gebruikt bij het daadwerkelijk maken van een reis, dan weet je pas of de app je ook echt heeft geholpen. Immers, een reis kan veranderen, bijvoorbeeld doordat er een bus uitvalt of een deelscooter onverhoopt toch niet beschikbaar is.

Research-community

Om aan deze voorwaarden te voldoen, hebben wij een research-community opgezet, een online platform waarin je een grote groep mensen uitnodigt. Dit biedt een efficiënte manier om van een grote groep deelnemers rijke inzichten te verzamelen. Deelnemers kunnen in de community hun ervaringen met de apps delen (met ons, én met elkaar), verrijkt met bijvoorbeeld screenshots. Allereerst hebben we de deelnemers gevraagd naar hun behoeften rondom reisapps, om overkoepelende inzichten op te halen. Wat is voor reizigers van belang bij een reisapp? Daarna hebben we de groep verdeeld over de apps: elke deelnemer kreeg één app toegewezen om te testen. Zo konden we voor elke app deelnemers bevragen die passen bij de doelgroep en specifieke doelstellingen van de apps. Dat is een groot voordeel van de community, om deelnemers zowel als gehele groep te bevragen over de app of per subdoelgroep. Op deze manier konden we zowel de breedte als de diepte in. Het mooiste aan dit onderzoek is dat de deelnemers ook daadwerkelijk een aantal weken zijn gaan reizen met de apps. In het dagboek binnen de community brachten ze hier uitgebreid verslag van uit. Sommigen hebben hele nieuwe reizen gemaakt, anderen gebruikten hun toegewezen app voor hun reguliere reizen. Met het dagboek hebben we de ervaringen van deelnemers met de apps op de voet kunnen volgen.

Wat heeft het onderzoek opgeleverd?

Met ons onderzoek hebben we veel inzichten opgehaald over waar zo’n MaaS-app volgens reizigers aan moet voldoen. We hebben geleerd wat de sterke punten zijn van de huidige apps en waar ruimte zit voor verbetering. Door te kiezen voor de research-community hebben we inzichten opgehaald die we niet in een labsetting hadden kunnen ophalen, van overkoepelende behoeften tot details per app. Wat als iemand, na het plannen van de reis en het kopen van een ticket via de app, het ticket niet goed terug kan vinden? Hoe ga je om met een QR-code in de bus, als die niet te scannen is met een reguliere OV-chipkaartlezer? Dat zijn aandachtspunten die alleen naar voren komen als deelnemers daadwerkelijk een reis maken.

Nieuwsgierig?

Wil je meer weten over research-communities en de mogelijkheden voor jouw organisatie? Mail of bel mij!

Portret Marije

Marije Bakker

Verbetering en groei. Daar draag ik bij Ruigrok graag aan bij. Ik krijg energie van projecten die maatschappelijk relevant zijn en echt impact maken. Waarbij we organisaties kunnen helpen om te verbeteren en groeien.

Dit begint bij het luisteren naar de doelgroep en het beter begrijpen van hun behoeftes. Als kwalitatief onderzoeker krijg ik de kans krijg om allerlei verschillende doelgroepen het hemd van het lijf te vragen. Met mijn achtergrond in sociale psychologie sta ik stil bij de bewuste én onbewuste processen die iemand beïnvloeden. Daarnaast ben ik binnen Ruigrok expert op het gebied van Research Communities. Een mooie methode om een doelgroep langer te volgen en veel te leren over hun context, gewoontes en gedachten.

Verder ben ik graag bezig met het verhogen van de kwaliteit van ons eigen werk. Bijvoorbeeld door nieuwe collega’s te begeleiden of verbeteringen te signaleren in onze werkprocessen. Samenwerken – met zowel opdrachtgevers als collega’s – vind ik daarbij heel belangrijk. Zodat we samen groeien.

Laatste updates

Nieuws