close

SeniorWeb: twee-jaarlijks onderzoek om de koers te bepalen

Merkonderzoek

SeniorWeb fungeert als een vertrouwd baken in de digitale wereld voor ouderen. En heeft als missie om de digitale wereld voor iedereen toegankelijk te maken. Dit doel wordt ondersteund door tweejaarlijks online onderzoek om de koers van SeniorWeb te bepalen.

SeniorWeb is in 1996 opgericht en heeft als doel de digitale wereld begrijpelijk te maken, zodat iedereen het gemak en het plezier van computer en internet kan ervaren. De landelijke vereniging heeft 150.000 leden, 2.800 vrijwilligers en ruim 500 leslocaties. Met het onderzoek wil SeniorWeb inzicht krijgen in de bekendheid en het imago van de organisatie.

Iets oudere dame telefonerend achter de laptop

Achtergrond

SeniorWeb helpt ouderen op weg in de snel veranderende digitale wereld. En daarbij sluiten zij niemand uit, want SeniorWeb wil echt álle senioren bereiken. Ze hebben als doel om zoveel mogelijk mensen digitaal vaardig te laten worden. Om de koers/(marketing) plannen /inspanningen te bepalen, heeft SeniorWeb Ruigrok gevraagd om een merkonderzoek te doen naar zijn naamsbekendheid en imago.

Aanpak

Sinds 2016 voert Ruigrok in opdracht van SeniorWeb tweejaarlijks dit online kwantitatief onderzoek uit. De doelgroep voor het onderzoek bestaat uit Nederlanders van 60 jaar en ouder die online actief zijn. Het onderzoek richt zich zowel op 60-plussers die bekend zijn met SeniorWeb, als op 60-plussers die niet bekend zijn met SeniorWeb. Het onderzoek gaat in op de bekendheid van SeniorWeb en andere organisaties die educatie, ondersteuning of informatie op digitaal gebied bieden. Daarnaast staat het imago van SeniorWeb centraal. SeniorWeb heeft ook iedere meting ruimte om wat extra vragen toe te voegen die op dat moment relevant zijn.

Het onderzoek is elke keer weer waardevol voor ons.

Resultaat en impact

De resultaten geven SeniorWeb inzicht in hoe de organisatie ervoor staat. En helpt hen bij het bepalen van de toekomstplannen, zoals het invullen van de marketing- en communicatiestrategie. Door de meting eens in de twee jaar kunnen we ook trends in kaart brengen.

“Het onderzoek is elke keer weer waardevol voor ons. Uit de resultaten halen we altijd nuttige inzichten. Verder ben ik zeer tevreden over onze jarenlange samenwerking, met name vanwege de snelle respons op vragen en opleveringen, het proactief meedenken en de enorme klantvriendelijkheid van alle medewerkers.

Marktonderzoeker SeniorWeb

Benieuwd wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen?

Neem contact met mij op. Ik bespreek graag met je wat de mogelijkheden zijn.

Werk aan de Muur

Merkonderzoek

Hoe inzicht in bekendheid en imago helpt om de marketing richting te geven.

schilderijen boven tafel

Achtergrond

Werk aan de Muur maakt op maat gemaakte kunstwerken die passen bij iedere stijl en interieur. Ze hebben een uitgebreide collectie van kunstwerken die wordt aangeboden door meer dan duizend creatieve talenten.

Werk aan de Muur is de laatste jaren erg gegroeid en ze hebben veel geïnvesteerd in naamsbekendheid door onder andere de samenwerking met het tv-programma van vtwonen ‘weer verliefd op je huis’. Werk aan de Muur wilde daarom ook graag inzicht in hun naamsbekendheid en het imago.

Aanpak

Om de naamsbekendheid en het imago van Werk aan de Muur in kaart te brengen, hebben we een online kwantitatief onderzoek uitgevoerd onder Nederlanders van 18-70 jaar. Om de status quo vast te stellen hebben we in 2021 een 0-meting uitgevoerd. Na afloop van het woonseizoen in het najaar hebben we een 1-meting uitgevoerd om te kijken of de naamsbekendheid was gestegen.

Ook hebben op basis van leefstijlprofielen bekeken wat de kennis, houding en gedrag van Nederlanders is ten aanzien van kunst voor aan de muur en wat potentiële doelgroepen voor Werk aan de Muur zijn.

De samenwerking met Ruigrok verliep erg soepel

Resultaat en impact

Met het onderzoek heeft Werk aan de Muur goed inzicht gekregen in de naamsbekendheid, het imago en de potentiële doelgroepen. Deze inzichten helpen hen om de juiste insteek en kanalen voor communicatie te bepalen en nieuwe doelgroepen aan te spreken.

“De samenwerking met Ruigrok verliep erg soepel. Heldere communicatie, een duidelijke planning en veel inhoudelijke en methodische kennis maakt dat we weer voor Ruigrok zouden kiezen. De inzichten uit de onderzoeken helpen ons dagelijks bij het scherpstellen van onze marketing en communicatie richting (potentiële) doelgroepen.

Werk aan de Muur

Benieuwd wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen?

Neem contact met ons op en we bekijken graag samen wat de mogelijkheden zijn.