close
Nieuws
13 november 2025
Marit Klooster

Waarom UX-onderzoek verder gaat dan een gebruikerstest

Waarom je website technisch perfect werkt, maar toch faalt
Je website is vernieuwd, de analytics zien er goed uit, maar het aantal contactaanvragen daalt. Je app is gelanceerd met alle features die gebruikers vroegen, maar ze haken af bij de eerste stap. De usability-test was positief, dus wat gaat er mis?   Dit is het verschil tussen kunnen en willen. Tussen functioneren en waarderen. Het verschil tussen een product dat werkt en een product dat waarde toevoegt.   In onze nieuwe whitepaper leggen we uit waarom UX-onderzoek verder gaat dan testen of je website functioneel bruikbaar is. We nemen je mee in onze aanpak waarbij we niet alleen kijken naar wat gebruikers doen, maar vooral naar waarom ze doen wat ze doen, en hoe dat voor hen voelt.

Van gebruikerstest naar gebruikersbegrip

Een webshop kan technisch perfect werken. Drie klikken naar checkout, zoals de usability-test voorschreef. Maar als gebruikers niet vertrouwen dat hun pakket aankomt, als ze het gevoel hebben dat ze te veel persoonlijke data moeten delen, of als de toon niet aansluit bij hun verwachtingen, dan haken ze alsnog af. Niet omdat het niet lukt, maar omdat het niet klopt.

Usability-problemen remmen je conversie. UX-problemen bepalen of mensen überhaupt bij je terugkomen. Of ze je aanraden. Of ze je merk onthouden als het moment daar is.

Wat je leert in de whitepaper

We laten zien hoe wij UX-onderzoek aanpakken: wij kijken naar de volledige context en beleving, zowel voor, tijdens als na gebruik.Voor gebruik onderzoeken we context en motivatie. Waarom komt iemand naar je site? Met welke verwachtingen? Tijdens gebruik observeren we niet alleen waar het misgaat, maar ook waarom. Wat maakt dat iets een knelpunt wordt voor deze specifieke gebruiker in deze specifieke situatie? Die context helpt ons om aanbevelingen te doen die echt wat oplossen. Na gebruik evalueren we niet alleen of het lukte, maar vooral of het de moeite waard was.

Ook lees je hoe je van functioneel naar betekenisvol gaat. Want een product dat alleen werkt, blijft verwisselbaar. Een product dat waarde toevoegt, onderscheidt zich. We gebruiken hiervoor een piramidemodel met vier lagen: functioneel, betrouwbaar, bruikbaar en betekenisvol. De top van die piramide, daar zit het verschil.

Plus: concrete succesfactoren om zelf aan de slag te gaan met UX-onderzoek. En een case waarin we laten zien hoe we zeven reisapps onderzochten in hun natuurlijke context, on the go.

Wat levert het op?

UX-onderzoek vervangt aannames door bewijs. Je investeert in wat écht werkt en belangrijk is voor gebruikers. Het resultaat: hogere tevredenheid en loyaliteit, lagere ontwikkelkosten omdat je fouten vroeg ontdekt, een sterkere merkbeleving omdat elke interactie telt.

Je webstatistieken laten zien waar mensen afhaken of omwegen maken. UX-onderzoek laat zien hoe en waarom dat gebeurt. Die verbinding maken tussen wat je meet en waarom het gebeurt, dat geeft je handelingsperspectief. Geen signalen die je moet interpreteren, maar inzichten waar je direct mee aan de slag kunt.

Download de whitepaper

Wil je begrijpen hoe je van een oplossing die werkt naar een oplossing die waarde toevoegt gaat? Download dan onze whitepaper ‘Van gebruikerstest naar gebruikersbegrip: hoe UX-onderzoek betere digitale ervaringen oplevert’.

Of neem contact met ons op. We vertellen je graag hoe wij UX-onderzoek inzetten om digitale producten en diensten te ontwikkelen die niet alleen werken, maar ook waarde toevoegen.

Portret Marit

Marit Klooster

Ik ben gefascineerd door mensen. Ik wil weten wat hen drijft, wat ze doen en waarom. Omdat ik erin geloof dat je alleen succesvol kunt zijn als organisatie als je jouw klant goed kent en aansluit bij zijn gedrag, behoeften en belevingswereld. De mens centraal dus. Dat klinkt als een enorme open deur, maar is juist in deze tijd van technologische mogelijkheden (waaronder AI) belangrijker dan ooit! Wij helpen onze relaties aan inzicht in hun doelgroep en vertalen die inzichten naar advies over hoe je als organisatie relevanter kunt zijn voor je klanten. Wij geven daarmee richting aan producten, diensten en communicatie.

Samen met de andere partners ben ik verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van Ruigrok. Dat betekent: onze koers in de gaten houden en zorgen dat iedereen doet waar hij goed in is en blij van wordt. Mijn West-Friese nuchterheid en Amsterdamse directheid komen hierin van pas.

In mijn rol als managing director boor ik nieuwe relaties aan en onderhoud bestaande. Ik ga in gesprekken met onze relaties op zoek naar hun uitdagingen en doelstellingen en welke inzichten er nodig zijn om die te realiseren. Het meedenken, oplossingen zoeken en advies geven over de volgende stap geeft me voldoening omdat ik daarmee bijdraag aan het succes van de ander.

Laatste updates

Nieuws