close

#DOESLIEF van SIRE

Campagne-onderzoek

Met een campagne-onderzoek kan je vaststellen wat het bereik en de impact zijn van je campagne. Ook bij campagnes over maatschappelijke onderwerpen is dat zeer relevant.

campagne doeslief van sire

Achtergrond

SIRE maakt maatschappelijke, soms controversiële, onderwerpen bespreekbaar. In 2018 heeft zij de #DOESLIEF campagne gelanceerd. Met deze campagne wil SIRE de Nederlandse bevolking een spiegel voorhouden en hen bewust maken van hun aardige en onaardige gedrag tegen anderen.

Aanpak

Al in 2009 heeft Ruigrok voor SIRE onderzoek uitgevoerd rondom thema ‘Aardig zijn’. In 2018, voorafgaand aan de #DOESLIEF campagne, is dit onderzoek herhaald. Deze 0-meting gaf inzicht in hoe we het gedrag van anderen ervaren, hoe aardig we onszelf vinden, en hoe dit verschilt ten opzichte van een decennium geleden. De resultaten zijn gebruikt als input voor de #DOESLIEF campagne. De 1-meting na afloop van de campagne heeft in kaart gebracht wat het bereik en de impact van de campagne is geweest op kennis, houding en gedrags(intentie).

Ruigrok heeft ons enorm goed geholpen om het brede (en abstracte) begrip ‘aardig’ goed door te vertalen naar de juiste vraagstelling.

Resultaat en impact

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 8 op de 10 Nederlanders de #DOESLIEF campagne heeft gezien. Zelfs maanden na de campagne wordt de hashtag nog vaak gedeeld, #DOESLIEF is een begrip geworden. Daarnaast heeft het onderzoek aangetoond dat Nederlanders zich bewuster zijn geworden van hun eigen ‘aardige’ gedrag en dat van anderen. Een kwart van de Nederlanders heeft de intentie om hun eigen gedrag te veranderen naar aanleiding van de campagne.

De resultaten van de campagne-effectmeting zijn ingediend ter onderbouwing van de inzending voor de Effie Awards 2019; een vakprijs voor de meest effectieve communicatiecampagnes voor de marketing- en reclamebranche. Hiermee heeft de #DOESLIEF campagne een Bronzen Effie award gewonnen!

“Ruigrok heeft ons enorm goed geholpen om het brede (en abstracte) begrip ‘aardig’ goed door te vertalen naar de juiste vraagstelling. Ook in relatie tot het eerder uitgevoerde onderzoek in 2009. Geen eenvoudige opgave. Daarnaast heeft SIRE heel intensief samengewerkt met Ruigrok om te komen tot de cijfermatige onderbouwing ten behoeve van de Effie case. Tenslotte waren onze contactpersonen flexibel, altijd bereid om onze vele vragen te beantwoorden. En dat alles in een prima sfeer!

Directeur, SIRE

Benieuwd wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen?

Neem contact met ons op en we bekijken graag samen wat de mogelijkheden zijn.