Hoe beleeft de doelgroep jouw winkelformule, nieuwe schapindeling of gehele restyling? Bestaande en nieuwe retailformules worden door de doelgroep beoordeeld op relevante aspecten zoals: etalage, routing, vindbaarheid, presentatie, instore communicatie, assortiment, schapindeling en personeel. Wat kan beter, wat is ideaal? Door de winkelbeleving onder de loep te nemen leer je de doelgroep en haar specifieke wensen beter kennen.
Wij voeren zeer regelmatig ShopPanels (groepsdiscussies op de winkelvloer) uit om inzicht te krijgen in de ervaring en waardering van de doelgroep. Daarnaast observeren wij de doelgroep om te kijken hoe zij zich door de winkel begeven. Observatie kan ook met camera’s; op basis van heatmaps, stopmomenten en tellingen krijg je inzicht in het werkelijke gedrag van je bezoeker.
Onderzoeksmethoden en technieken
Of je nou de beoordeling van de routing in de winkel, je entree of instore communicatie wil laten onderzoeken, wij weten hier wel raad mee. We maken gebruik van verschillende methoden en technieken:
- ShopPanels: een groepsdiscussie op de winkelvloer.
- Single interviews: een-op-een interviews voor individuele ervaringen.
- Observatie: feitelijk gedrag van klanten observeren met observatietechnieken.
- (Online) kwantitatief onderzoek: een gestructureerde vragenlijst voor cijfermatige inzichten.
Onderzoek doen naar je winkelbeleving?
Onderstaande cases illustreren hoe een onderzoek naar winkelbeleving in de praktijk werkt en welke waardevolle inzichten dat oplevert. Wil je eens bespreken wat er voor jouw organisatie allemaal mogelijk is? Caroline vertelt je hier graag meer over!