close
28 februari 2022
Fernando McDougal

7 tips om de potentie van jouw concept te meten

Voordat je een concept of idee verder gaat ontwikkelen, en zeker voor je het in de markt gaat introduceren, is het zaak te valideren of het wel aansluit bij je doelgroep. Zo voorkom je een mismatch en een grote teleurstelling. Maar hoe doe je goed, snel en flexibel onderzoek? In deze blog geven we je een aantal belangrijke tips om goed van start te gaan met jouw product of dienst.

1. Een goed begin is het halve werk

Denk voor je aan het ontwikkelproces begint al na óf je het wil testen en zo ja: wat je wil testen, wanneer je dat wil testen en hoe je dat gaat doen. Binnen veel organisaties wordt pas te laat in het proces bedacht dat er ook nog onder de doelgroep getest moet worden. Vaak is er dan geen tijd of geen budget meer beschikbaar. Ook wanneer je binnen een ontwikkelproces snel en laagdrempelig onderzoek wil doen hebben wij een oplossing, namelijk onze plug-and-play onderzoeksmethode Check&Go.

2. Denk na over de onderzoeksvraag

Om goed beslagen ten ijs te komen, is het belangrijk vooraf goed na te denken over de onderzoeksvraag, zoals bijvoorbeeld: Hoe beoordelen Nederlanders mijn concept? Hoe beoordelen millennials de communicatie over mijn idee? Heeft het idee of concept potentie en sluit het aan bij de wensen van mijn doelgroep?

3. Stel KPI’s op

Bedenk vooraf wanneer je tevreden bent. Welke KPI’s stel je daarvoor op en hoe bepalen deze een go- of no-go-beslissing?

4. Bepaal je doelgroep

Wat is je doelgroep? Door je doelgroep breed te houden en niet te veel mensen uit te sluiten, kun je de potentie van een concept beter inschatten.

5. Houd de scope klein

In tegenstelling tot de doelgroep, is het belangrijk de scope juist klein te houden. Verlies jezelf niet in de uitwerking van een idee, maar pak de kern, zowel in omschrijving als in mogelijk beeldmateriaal.

6. Bepaal de vragen

Aan de hand van de KPI’s die je hebt opgesteld, kun je heel gericht na gaan denken over de vragen die je in het onderzoek wil opnemen.

Onze ervaring is dat aantrekkelijkheid en gebruiks- of aankoopintentie twee belangrijke KPI’s zijn om te bepalen of jouw concept kan slagen. Er zijn natuurlijk meer KPI’s die belangrijk zijn bij het toetsen van een concept. Check&Go biedt jou een vooraf gedefinieerde vragenlijst met de vijftien belangrijkste kernvragen en optionele vervolgvragen. Zo weet je zeker dat je resultaten krijgt waar jij wat mee kan!

7. Analyseer de uitkomsten

Is je onderzoek afgerond, dan moet je de uitkomsten natuurlijk gaan analyseren. Kijk daarbij niet alleen naar de antwoorden op de vragen, maar kijk vooral ook naar de samenhang. Niet alle Nederlanders hebben dezelfde mening, hoe verschilt dat tussen bepaalde doelgroepen?

We weten uit ervaring dat het analyseren van de resultaten niet altijd makkelijk is of dat je niet altijd de tijd hebt om goed in de data te duiken. Door Check&Go in te zetten heb je de beschikking over een onderzoeksexpert die voor jou de resultaten analyseert en verbanden legt tussen vragen. Op deze manier hoef je zelf niets te doen, maar kun je op basis van relevante inzichten snel jouw concept verbeteren!

Meer weten?

Wil je snel en gemakkelijk onderzoek laten uitvoeren, zonder na te hoeven denken over de juiste vraagstelling, steekproefomvang of conclusies? Zet Check&Go eens in! Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden van Check&Go of wil je een voorbeeldrapport bekijken? Op onze website kun je meer lezen over Check&Go.

Portret Fernando

Fernando McDougal

In 2006 begon mijn avontuur bij Ruigrok met een stage, en vanaf dat moment wist ik het zeker: dit is waar ik mijn carrière wilde opbouwen! Als kwantitatief onderzoeker word ik enthousiast van het analyseren van gegevens en het werken met SPSS. Ik heb een brede interesse, maar er is één specifiek gebied waar mijn hart sneller van gaat kloppen: productontwikkeling.

Wat mijn werk bij Ruigrok extra betekenisvol maakt, is mijn rol in het begeleiden van getalenteerde collega’s en het bijdragen aan de groei en kwaliteit van ons bedrijf. Ik krijg er veel energie van om anderen te inspireren en het bedrijf verder te helpen op het gebied van onderzoekskwaliteit.

Laatste updates

Nieuws

Wij geven om jouw privacy

Wij en derde partijen gebruiken cookies op onze website voor statistische, voorkeurs- en marketingdoeleinden. Google Analytics-cookies zijn geanonimiseerd. U kunt uw voorkeur wijzigen door op `Zelf instellen` te klikken. Door op `Accepteren` te klikken accepteert u het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacyverklaring.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe u contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.