close
Nieuws
8 mei 2024
Martijn van der Veen

De toekomst van AI in onderzoek: Visies vanuit ons Spring Event.

Tijdens ons recente Spring Event hebben we diepgaande gesprekken gevoerd over de rol van kunstmatige intelligentie (AI) in de toekomst van marktonderzoek. Onze bezoekers, bestaande uit professionals uit verschillende sectoren, deelden hun verwachtingen en visies over hoe onderzoeksbureaus AI kunnen inzetten voor betere resultaten en efficiëntere processen. Hieronder delen we enkele belangrijke inzichten en leggen we uit hoe wij als onderzoeksbureau deze uitdagingen aangaan.

Klantverwachtingen van AI in onderzoek

De manier waarop onze klanten de integratie van AI in het onderzoeksproces zien, is zowel verhelderend als veelzeggend. Deze technologie wordt al lang niet meer als een verre toekomstdroom beschouwd, maar als een direct toepasbare tool die zowel de nauwkeurigheid als de efficiëntie van marktonderzoek kan verhogen. Hieronder vind je de belangrijkste verwachtingen die klanten hebben over de inzet van AI voor, tijdens en na het onderzoeksproces.

  • Voorafgaand aan onderzoek: Klanten verwachten dat AI helpt met het aanscherpen van vraagstukken op basis van bestaande kennis, waardoor de hypothesen die aan onderzoeken ten grondslag liggen beter gedefinieerd worden. AI kan als ‘collega’ fungeren om onderzoeksopzetten te optimaliseren.
  • Tijdens onderzoek: Een kernverwachting is dat AI doorlopend ondersteuning biedt, zowel voor als tijdens onderzoeken. Dit omvat onder andere het analyseren en samenvatten van gegevens, waardoor onderzoekers sneller tot de kern kunnen komen met minder ruis in de data.
  • Efficiëntie en verdieping: Door de integratie van AI hopen klanten op een verhoogde efficiëntie, waardoor de doorlooptijd van onderzoeken afneemt en er meer ruimte ontstaat voor diepgaand advies en consultancy. Hierbij wordt ook de verwachting uitgesproken dat AI zal helpen bij het creëren van extra deliverables zoals actiepuntenlijsten en samenvattingen.

Praktijkvoorbeelden en toepassingen

Onze relaties deelden ook praktische voorbeelden over hoe zij AI al gebruiken of verwachten te gebruiken. Zo werd bijvoorbeeld duidelijk dat AI wordt ingezet voor het controleren van data en teksten, het bedenken van nieuwe invalshoeken voor onderzoeksvragen en om efficiënter werken. Maar ook voor het verkrijgen van beter inzicht in (moeilijk bereikbare) doelgroepen bleek AI uitkomst te bieden.

Tijdens ons recente Spring Event hebben we waardevolle inzichten over de toekomst van AI verzameld. Benieuwd naar deze verwachtingen en visies? Je leest ze hier

Onze inzet en experimenten met AI

Ook wij zetten actief stappen om de potentie van AI te verkennen en te integreren in onze workflows. We gebruiken AI momenteel als een soort ‘stagiair’ voor het maken van een situatieschets van een markt en een eerste ontwerpen voor een vragenlijst of topic list. Daarnaast zijn we betrokken bij de task force AI van het Data & Insights Network om samen met onze branche te werken aan richtlijnen voor een verantwoorde inzet van AI.

We verkennen ook de inzet van AI voor interne administratieve taken zoals projectmanagement, projectadministratie en teamindeling.  En we onderzoeken de mogelijkheden van spraak-naar-tekst technologie voor kwalitatief onderzoek. Deze stappen helpen ons niet alleen om onze diensten te verbeteren, maar ook om te zorgen voor veilig en verantwoord gebruik van AI in overeenstemming met de richtlijnen van onze opdrachtgevers en sector.

Toekomstige richtingen

Niets is zeker in het leven, maar we zijn dusdanig vastbesloten om door te gaan met experimenteren met AI-oplossingen dat het aardig in de buurt komt. Zowel om de kwaliteit van ons onderzoek te verbeteren, als om de efficiëntie van onze processen te verhogen. We moedigen andere organisaties dan ook zeker aan om samen met ons de toekomst van AI te verkennen. Een toekomst waarin technologie en menselijk inzicht naadloos samenwerken om de beste resultaten te leveren.

Wil je meer informatie over onze AI-initiatieven, en eventueel deel uitmaken van deze ontwikkelingen? Hou dan onze website in de gaten of meld je onderaan deze pagina aan voor onze nieuwsbrief.

Portret Martijn

Martijn van der Veen

Binnen Ruigrok heb ik een heel breed takenpakket. Van de marketingagenda tot onze bedrijfsstrategie. En van innovatie tot salesacties. Als lid van het MT bemoei ik me graag overal mee, maar houd wel altijd een focus op onze marketing. Daarnaast haal ik nog steeds erg veel voldoening uit een mooi kwantitatief onderzoek, zeker als ik daarmee onze opdrachtgevers verder help.

Verder volg ik graag de ontwikkelingen binnen de insights industrie, bijvoorbeeld via ESOMAR en IIeX. Op dit moment is AI natuurlijk een hot topic. Ik ben erg nieuwsgierig hoe dat ons werk en onze branche gaat veranderen.

Laatste updates

Nieuws