close
Nieuws
24 juni 2023
Marit Klooster

De waarde van ons bedrijfsuitje en de rol van truffelsalami

Ik kan het iedereen aanbevelen: een jaarlijks bedrijfsuitje waar je even kunt ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Want hoe leuk ik mijn werk ook vind, tegen een weekendje weg met collega’s zeg ik nooit nee. Maar wist je dat zo’n uitje niet alleen heel veel fun betekent, maar ook een waardevolle bijdrage levert aan onze vaardigheden en teamspirit? Daarom neem ik je vandaag mee in ons bedrijfsuitje van juni ’23.

Weinig kaders

Ons jaarlijkse bedrijfsuitje is altijd een hoogtepunt waar we allemaal naar uitkijken. Of we nu in een hutje op de hei zitten of in een hotel vol pracht en praal: we hebben het overal even gezellig. Het wordt ieder jaar door andere collega’s georganiseerd, waardoor er altijd een uniek weekend ontstaat.

Vanuit het MT krijgen we slechts een paar kaders, zoals het bevorderen van kennis en met oog voor duurzaamheid, maar verder hebben we vrij spel. Dit jaar heb ik me aangemeld om de trip mede te organiseren, met als bestemming: Parijs. Dit blijft voor de rest van de collega’s altijd geheim tot vlak voor vertrek, waardoor er al in Amsterdam de sport ‘raad de bestemming’ ontstaat. We hebben iedereen goed op het verkeerde been weten te zetten dankzij wat slinkse polletjes.

Improvisatietheater

Vlak voor vertrek hebben we alle 26 collega’s voorzien van het limited edition magazine: Hoe overleef je een weekend Parijs met je collega’s? Hierin zaten onder andere een metrokaart, het programma en natuurlijk hoe je in het Frans de door ons allen geliefde truffelsalami bestelt.

Het hoofdonderdeel van het weekend was improvisatietheater. Een mooie manier om helemaal uit je comfort zone te komen en out of the box te denken; precies het hoofdthema van dit weekend. Hoe ongemakkelijk dit ook lijkt, het bleek een schot in de roos. We werden goed begeleid zodat we langzaam in de oefeningen groeiden, en zodat zelfs de wat meer introverte collega’s helemaal los durfden te komen. Het doel van deze oefeningen? Ervaren dat als je zelf op een andere manier reageert dan je normaal zou doen, dit ook bij je ’tegenspeler’ gebeurt. En als die tegenspeler je klant is, dan kan de verbinding alleen maar groeien als je een meer open houding hebt, in plaats van meteen achter je onderzoeksbril te kruipen.

Ken je collega’s

Een ander onderdeel uit ons bedrijfsuitje is het beter leren kennen van je collega’s. Dit gebeurt natuurlijk al vanzelf tijdens de vrije uurtjes op het terras of in het museum, maar voor wat extra verdieping hadden we een challenge opgezet. Nog in Amsterdam heeft iedere collega een vragenlijst ingevuld, die we vervolgens door ChatGPT in verhaalvorm hebben laten gieten. In Parijs hebben we zes teams gemaakt, waarbij de eerste opdracht was om de teksten bij de juiste collega’s te matchen.

Vervolgens gingen de teams op pad om deze collega’s door middel van foto’s te karakteriseren. Foto’s die een van de andere teams vervolgens weer moesten koppelen aan de juiste collega’s. En wat bleek? Na beide challenges hadden alle teams precies evenveel punten. Ergo: wat kennen we elkaar al goed. En we konden als onderzoeksbureau natuurlijk niet anders dan een benaderingsvraag de doorslag te laten geven om de winnaar te bepalen.

Het is waarschijnlijk overbodig om te benoemen, maar wat hebben we toch een fijne groep mensen met een positieve sfeer. Wil jij er volgend jaar ook bij zijn? Kijk dan eens bij onze vacatures en wie weet organiseer jij het bedrijfsuitje 2024.

Portret Marit

Marit Klooster

Ik ben gefascineerd door mensen. Ik wil weten wat hen drijft, wat ze doen en waarom. Omdat ik erin geloof dat je alleen succesvol kunt zijn als organisatie als je jouw klant goed kent en aansluit bij zijn gedrag, behoeften en belevingswereld. De mens centraal dus. Dat klinkt als een enorme open deur, maar is juist in deze tijd van technologische mogelijkheden (waaronder AI) belangrijker dan ooit! Wij helpen onze relaties aan inzicht in hun doelgroep en vertalen die inzichten naar advies over hoe je als organisatie relevanter kunt zijn voor je klanten. Wij geven daarmee richting aan producten, diensten en communicatie.

Samen met de andere partners ben ik verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van Ruigrok. Dat betekent: onze koers in de gaten houden en zorgen dat iedereen doet waar hij goed in is en blij van wordt. Mijn West-Friese nuchterheid en Amsterdamse directheid komen hierin van pas.

In mijn rol als managing director boor ik nieuwe relaties aan en onderhoud bestaande. Ik ga in gesprekken met onze relaties op zoek naar hun uitdagingen en doelstellingen en welke inzichten er nodig zijn om die te realiseren. Het meedenken, oplossingen zoeken en advies geven over de volgende stap geeft me voldoening omdat ik daarmee bijdraag aan het succes van de ander.

Laatste updates

Nieuws