close
24 oktober 2022
Odette Vlek

Een datagedreven aanpak begint bij een heldere routekaart

Steeds meer organisaties ambiëren een datagedreven aanpak. Dat horen we vaak om ons heen, maar de uitvoering daarvan kan nogal een uitdaging zijn. Het roept zoveel vragen op. Waar te beginnen? Als er al kennis in huis is, hoe ontsluit je die dan? Hoe zorg je voor een zo optimaal mogelijke ROI? Je kunt je budget immers maar één keer uitgeven. Een roadmap helpt je op weg. Met een dergelijke strategische routekaart weet je precies welke inzichten op welk moment door wie verzameld of ontsloten moeten worden.

Vraagstukken en uitdagingen scherp krijgen

Misschien herken je het: binnen je organisatie leven er veel vragen die je eigenlijk aan je doelgroep voor zou moeten leggen. Het kan ook andersom. Je hebt het idee dat er veel méér vraagstukken in de organisatie leven, dan er intern gecommuniceerd worden. Een datagedreven organisatie betrekt zijn doelgroepen bij beslissingen. Maar waar begin je dan? Hoe prioriteer je? En, heel belangrijk, hoe creëer je draagvlak? Het startpunt van een datagedreven organisatie is een gezamenlijk opgestelde roadmap.

Op naar een onderbouwde en breed gedragen routekaart

Door te inventariseren welke vraagstukken en uitdagingen in de organisatie leven én ze echt scherp te krijgen, ontdek je wat de vraag achter de vraag is. Welke inzichten heb je nodig om een volgende stap te maken? Zo creëer je een onderbouwde en breed gedragen routekaart en zie je door de bomen het bos weer. Ruigrok kan je helpen om zo’n roadmap op te stellen. Dit doen we door een Data & Insights kickstart te organiseren met een multidisciplinair team uit jouw organisatie. Zo weten we zeker dat alle perspectieven worden meegenomen en ontdekken we welke vragen er leven, bij wie die leven, in hoeverre er sprake is van overlap en welke inzichten al helder zijn. Vergeet niet dat in een organisatie heel veel kennis aanwezig is, maar misschien nog niet op de goede plek. En juist dat krijg je ook boven tafel in zo’n Data & Insights kickstart.

Van inventariseren naar agenderen

Tijdens een Data & Insights kickstart doorlopen we de volgende stappen:

  1. Inventariseren: Welke vragen leven er in de organisatie?
  2. Structureren en clusteren: Welke vragen hebben met elkaar te maken of lijken op elkaar? Kunnen we hier een hoofdvraag van maken?
  3. Definiëren: Wat is de achtergrond van deze vraag, wat is de vraag achter de vraag? Waartoe dienen de inzichten? Kunnen we deze vraag scherper formuleren?
  4. Prioriteren: Welke inzichten zijn als eerste nodig? Waar hebben de meeste teams behoefte aan? In hoeverre zijn antwoorden op deze vragen al beschikbaar binnen de organisatie, in opgeslagen gedragsdata, bij het klantcontactcentrum, in reviews of onderzoeksresultaten?
  5. Agenderen: Wat kun je zelf en waar zit de waarde van samenwerking met een partner? Wie pakt het intern op en waarbij is externe hulp nodig?

Samen komen we tot een heldere roadmap die gedragen wordt door de verschillende disciplines binnen jouw organisatie.

Podcast ter inspiratie

We hebben een podcast opgenomen over hoe wij Otrium op deze manier hebben geholpen met het uitstippelen van een road map. Hierin vertellen we hoe we dat gedaan hebben én hoe de inzichten uit onderzoek verschillende disciplines input hebben gegeven voor optimalisatie. De podcast duurt 15 minuten en kun je luisteren via Spotify of Apple podcast.

Meer weten?

Denk je na het lezen van deze blog: ‘Hier wil ik meer over weten!’ Neem dan contact met mij op, zodat we kunnen bespreken wat een Data & Insights kickstart voor jouw organisatie kan betekenen.

Portret Odette

Odette Vlek

Sinds 2007 werk ik bij Ruigrok als research consultant, en sinds 2017 vervul ik de rol van Chief Research binnen ons kwantitatieve team. Dit houdt in dat ik onze kwantitatieve consultants aanstuur, motiveer en help zichzelf en het vakgebied verder te ontwikkelen. Ik ben er goed in om de vraagstukken van onze klanten te doorgronden. En ik krijg veel energie van het vertalen hiervan naar een passende onderzoeksaanpak. Bijvoorbeeld in de vorm van een Data & Insights Sessie. Verder denk ik graag mee over de vervolgstappen na een onderzoek: hoe kunnen onderzoeksresultaten geïnterpreteerd en gebruikt worden?

Laatste updates

Nieuws

Wij geven om jouw privacy

Wij en derde partijen gebruiken cookies op onze website voor statistische, voorkeurs- en marketingdoeleinden. Google Analytics-cookies zijn geanonimiseerd. U kunt uw voorkeur wijzigen door op `Zelf instellen` te klikken. Door op `Accepteren` te klikken accepteert u het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacyverklaring.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe u contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.