close
Nieuws
12 juli 2023
Marit Klooster

Marktonderzoek mag niet ontbreken binnen jouw branche, toch?

Groep brainstorm
Onderzoekt eer gij communiceert. Een leus die wij 25 jaar terug al gebruikten en nog steeds goed aangeeft waar wij voor staan. Want effectief met je eindgebruiker communiceren kan alleen als je precies weet wie deze eindgebruiker is. En waar deze eindgebruiker voor staat. Dat marktonderzoek een belangrijke rol speelt bij het in gesprek raken met je eindgebruiker is bekend. Maar is dit voor iedere branche relevant? En hoe vertaal je de inzichten uit het onderzoek dan door naar concrete acties?

Jij bent niet je klant

Als je vanuit je eigen overtuiging een product op de markt brengt, dan is de kans groot dat dit niet aan zal slaan. Ook al val je zelf binnen de doelgroep van je eigen product, je bent nog steeds niet je eigen klant. Door marktonderzoek in te zetten ga je wél in gesprek met je eindgebruikers. Dit kun je heel letterlijk nemen door gewapend met pen en papier zelf het gesprek met je klanten aan te gaan. Maar je kunt het ook door ons laten doen.

Waarom mag marktonderzoek niet ontbreken?

De rol van marktonderzoek is groot. Niet alleen geeft het de benodigde inzichten, maar het overbrugt ook de afstand tussen de eindgebruiker en degene die bepaalt wat er gebeurt. Denk maar eens aan vroeger: de groenteboer stond zelf in de winkel, hoorde precies waar zijn klanten behoefte aan hadden en kon hier perfect op inspelen. Nu is de groenteboer opgeslokt door een grote retailer, waarvan de beslissingsmakers zelden tot nooit op de vloer komen. Ze denken dat ze zelf ook de signalen wel horen omdat ze tenslotte ook consument zijn. Maar om het nog maar eens te zeggen: jij bent niet je klant.

Tegenwoordig is natuurlijk veel klantdata beschikbaar. Die data zijn heel nuttig en relevant, maar vertellen je niet alles. Je ziet hierin alleen het ‘wat’, maar niet het ‘waarom’. Want waarom koopt de consument bij jou? En hoeveel koopt hij alsnog bij de concurrent? Dit zijn vragen die aan bod komen bij marktonderzoek.

 

Zorg voor zekerheid in inzicht en beslissingen

Om antwoord te geven op de centrale vraag van dit artikel: inderdaad, marktonderzoek mag niet ontbreken, wat de branche ook is. Ieder bedrijf moet de eindgebruiker in het proces van product- of dienstontwikkeling betrekken om te snappen waar de behoeftes liggen. Om zo een dienst- of product te kunnen ontwikkelen die optimaal aansluit bij de behoeften van je doelgroep. Je kunt al dichter bij je klant komen door bijvoorbeeld een dag mee te draaien op de winkelvloer of op de klantenservice. Allemaal manieren om in direct contact met je klant te komen.

Zo krijg je al meer gevoel bij je doelgroep, maar als je het echt goed wilt doen, schakel je een marktonderzoeksbureau in. Met een goede steekproef, de juiste vraagstelling en een objectieve, onafhankelijke analyse krijg je betrouwbare inzichten. Inzichten waar je beslissingen mee kunt nemen en die bijdragen aan je bedrijfssucces.

Wil je meer weten over het hoe en waarom van marktonderzoek? Luister dan ook eens onze podcast over leren van jouw klanten.

Portret Marit

Marit Klooster

Ik ben gefascineerd door mensen. Ik wil weten wat hen drijft, wat ze doen en waarom. Omdat ik erin geloof dat je alleen succesvol kunt zijn als organisatie als je jouw klant goed kent en aansluit bij zijn gedrag, behoeften en belevingswereld. De mens centraal dus. Dat klinkt als een enorme open deur, maar is juist in deze tijd van technologische mogelijkheden (waaronder AI) belangrijker dan ooit! Wij helpen onze relaties aan inzicht in hun doelgroep en vertalen die inzichten naar advies over hoe je als organisatie relevanter kunt zijn voor je klanten. Wij geven daarmee richting aan producten, diensten en communicatie.

Samen met de andere partners ben ik verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van Ruigrok. Dat betekent: onze koers in de gaten houden en zorgen dat iedereen doet waar hij goed in is en blij van wordt. Mijn West-Friese nuchterheid en Amsterdamse directheid komen hierin van pas.

In mijn rol als managing director boor ik nieuwe relaties aan en onderhoud bestaande. Ik ga in gesprekken met onze relaties op zoek naar hun uitdagingen en doelstellingen en welke inzichten er nodig zijn om die te realiseren. Het meedenken, oplossingen zoeken en advies geven over de volgende stap geeft me voldoening omdat ik daarmee bijdraag aan het succes van de ander.

Laatste updates

Nieuws

Wij geven om jouw privacy

Wij en derde partijen gebruiken cookies op onze website voor statistische, voorkeurs- en marketingdoeleinden. Google Analytics-cookies zijn geanonimiseerd. U kunt uw voorkeur wijzigen door op `Zelf instellen` te klikken. Door op `Accepteren` te klikken accepteert u het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacyverklaring.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe u contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.