close
Nieuws
5 april 2023
Fernando McDougal

Marktpotentie onderzoek: Is jouw product of dienst wel zo goed als je denkt?

overzicht met grafieken op tafel
Yes, je hebt een top-notch product bedacht en je bent ervan overtuigd dat dit een gat in de markt is. Het is dan ook niet de vraag óf het een succes gaat worden, maar hoe groot het succes gaat worden. Vol enthousiasme rollen de eerste producten van de band, alleen… de verkopen blijven achter. Je snapt er niets van en bent niet alleen een illusie armer, maar ook een investering. Was er maar een manier om van tevoren inzicht te krijgen in de behoefte vanuit de markt, in plaats van achteraf…

Wat is marktpotentie onderzoek?

Gelukkig is die manier er, en wel in de vorm van marktpotentie onderzoek. Vanaf het moment dat je een idee hebt voor een nieuw product of dienst, dan is het tijd voor marktpotentie onderzoek. In dit onderzoek vraag je feedback aan een steekproef uit de doelgroep die je voor ogen hebt. Wat zijn dingen die nog beter kunnen? Wat mist nog in het concept dat nodig is om het eindproduct succesvol te lanceren?

Door inzicht te krijgen in de haken en ogen van de conceptfase van je product of dienst, ben je in staat om dit nog beter door te ontwikkelen voor je het op de markt brengt. Ook kan het een mooie manier zijn om je businesscase mee te versterken en je idee intern te verkopen. Zit de doelgroep op jouw idee te wachten? En hoeveel zouden ze hiervoor willen betalen? Dit helpt allemaal in de berekening vanaf wanneer je verwacht rendabel te zijn.

Waarom is marktpotentie onderzoek belangrijk?

Een belangrijk onderdeel van marktpotentie onderzoek is het toetsen van de behoeften waarop je nieuwe product of dienst is gebaseerd. Door het onderzoek uit te voeren kun je bepalen of je door moet gaan met de ontwikkeling van jouw dienst of product. Want lost jouw product of dienst het ‘probleem’ dat jouw doelgroep heeft op? Maar ook: bestaat dat probleem überhaupt en zo ja, hoe lossen zij dit nu op? Door antwoord te krijgen op marketingvragen krijg je ook meer inzicht in de manier waarop je het product positioneert.

De combinatie tussen kwalitatief onderzoek en kwantitatief onderzoek is hierin onmisbaar. Door een focusgroep samen te stellen kun je de diepte in over jouw product of dienst, en door hier kwantitatief onderzoek op aan te sluiten realiseer je ondersteunende cijfers.

Zorg dat je marktpotentie onderzoek op de juiste manier inzet

Door marktpotentie onderzoek op het juiste moment in te zetten, dus vóór je een go geeft op je product of dienst, kun je jezelf voor een foute beslissing behoeden. Je voorkomt dat je een investering doet die niets oplevert, maar het helpt je ook je doelgroep te leren kennen en te begrijpen. Alleen dan ben je in staat om een product of dienst te ontwikkelen die optimaal aansluit op de wensen en behoeftes van de markt.Zit jij op dit moment in de conceptfase van een nieuw product, en wil je graag weten of dit aansluit op de behoefte van jouw doelgroep? Leuk, ik help je graag.

Portret Fernando

Fernando McDougal

In 2006 begon mijn avontuur bij Ruigrok met een stage, en vanaf dat moment wist ik het zeker: dit is waar ik mijn carrière wilde opbouwen! Als kwantitatief onderzoeker word ik enthousiast van het analyseren van gegevens en het werken met SPSS. Ik heb een brede interesse, maar er is één specifiek gebied waar mijn hart sneller van gaat kloppen: productontwikkeling.

Wat mijn werk bij Ruigrok extra betekenisvol maakt, is mijn rol in het begeleiden van getalenteerde collega’s en het bijdragen aan de groei en kwaliteit van ons bedrijf. Ik krijg er veel energie van om anderen te inspireren en het bedrijf verder te helpen op het gebied van onderzoekskwaliteit.

Laatste updates

Nieuws

Wij geven om jouw privacy

Wij en derde partijen gebruiken cookies op onze website voor statistische, voorkeurs- en marketingdoeleinden. Google Analytics-cookies zijn geanonimiseerd. U kunt uw voorkeur wijzigen door op `Zelf instellen` te klikken. Door op `Accepteren` te klikken accepteert u het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacyverklaring.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe u contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.