close
14 oktober 2021
Marije Bakker

Trendonderzoek: What’s Happening Finance 2021

De behoeften van consumenten op het gebied van financiële dienstverlening zijn flink in beweging. Betaalgewoontes veranderen mede onder invloed van corona. Nieuwe financiële producten en diensten worden gemeengoed. Bijvoorbeeld het bevestigen van betalingen met je vingerafdruk of face-id. Ons What’s Happening Finance 2021 onderzoek geeft inzicht in deze en andere ontwikkelingen. We nemen je graag mee in de meest interessante uitkomsten.

Betalen, beleggen, contact met de bank en privacy

In de media horen we van alles over nieuwe betaalmethoden, cryptocurrency, privacy, en andere zaken die spelen in de wereld van financiën. Maar hoe denkt de gemiddelde Nederlander hierover? Wij onderzochten het en onze bevindingen legden we vast in het rapport ‘What’s Happening Finance 2021’. De vier hoofdthema’s die we onderscheiden zijn betalen, beleggen, contact met de bank en privacy. In ons rapport belichten we de verschillen en overeenkomsten tussen Digitieners, Millennials, Generatie X en Babyboomers, toegespitst op deze vier thema’s.

Zelfs Digitieners zien contant geld niet graag verdwijnen

Een van de conclusies is dat de helft van de Nederlanders verwacht dat contant geld in de toekomst gaat verdwijnen. Ruim 20 procent van de Nederlanders verwacht dat dit zelfs al binnen tien jaar gaat gebeuren. Een groot deel van de Nederlanders zou het echter jammer vinden als contant geld verdwijnt. Wat ik zelf een eyeopener vond, is dat dit ook geldt voor jongeren. Tweederde van de Digitieners vindt het jammer als contant geld verdwijnt.

Grootste groep beleggers onder Millennials

Wat ik ook opvallend vond, is dat jongere generaties veel beleggen. Maar liefst 23% van de Digitieners en een derde van de Millennials belegt. Zelf had ik verwacht dat de Babyboomers ook een grote groep zouden vormen, maar hiervan belegt ‘slechts’ 17 procent. Van degenen die beleggen, doet een kwart dat in cryptovaluta. Ondanks alle ontwikkelingen blijven traditionele type beleggingen, zoals aandelen en beleggingsfondsen, het meest populair.

Betalen met biometrics in de winkel nog te spannend

Online kunnen we natuurlijk al langer met gezichtsherkenning of vingerafdruk betalingen bevestigen. Wij hebben ook onderzocht hoe Nederland denkt over betalen met biometrics in winkels en horeca. Hoewel het futuristisch klinkt, zijn supermarkten hier al een aantal jaar mee aan het experimenteren. Nederland is er echter nog niet helemaal klaar voor, blijkt uit ons onderzoek. Veiligheid wordt als zwaarwegend argument aangedragen. Hoewel een gezicht uniek is, voelt het blijkbaar toch ook heel spannend als je gezicht of vingerafdruk in een database staat. Een kleine 19 procent ziet een dergelijke betaalmethode wel zitten, maar liefst 42 procent vindt dit nog een brug te ver.

Ook de nieuwste inzichten ontvangen?

Wil je echt álles weten over hoe Nederlanders anno 2021 denken over betalen en beleggen? Download ons What’s Happening Finance-onderzoek hier en verdiep je in de nieuwste inzichten!

Portret Marije

Marije Bakker

Verbetering en groei. Daar draag ik bij Ruigrok graag aan bij. Ik krijg energie van projecten die maatschappelijk relevant zijn en echt impact maken. Waarbij we organisaties kunnen helpen om te verbeteren en groeien.

Dit begint bij het luisteren naar de doelgroep en het beter begrijpen van hun behoeftes. Als kwalitatief onderzoeker krijg ik de kans krijg om allerlei verschillende doelgroepen het hemd van het lijf te vragen. Met mijn achtergrond in sociale psychologie sta ik stil bij de bewuste én onbewuste processen die iemand beïnvloeden. Daarnaast ben ik binnen Ruigrok expert op het gebied van Research Communities. Een mooie methode om een doelgroep langer te volgen en veel te leren over hun context, gewoontes en gedachten.

Verder ben ik graag bezig met het verhogen van de kwaliteit van ons eigen werk. Bijvoorbeeld door nieuwe collega’s te begeleiden of verbeteringen te signaleren in onze werkprocessen. Samenwerken – met zowel opdrachtgevers als collega’s – vind ik daarbij heel belangrijk. Zodat we samen groeien.

Laatste updates

Nieuws

Wij geven om jouw privacy

Wij en derde partijen gebruiken cookies op onze website voor statistische, voorkeurs- en marketingdoeleinden. Google Analytics-cookies zijn geanonimiseerd. U kunt uw voorkeur wijzigen door op `Zelf instellen` te klikken. Door op `Accepteren` te klikken accepteert u het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacyverklaring.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe u contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.