close
Nieuws
8 maart 2023
Martijn van der Veen

Hoe zet je ChatGPT in voor marktonderzoek?

chatgpt op computerscherm
De nieuwsberichten over ChatGPT vliegen je om de oren. Studenten rekenen zich rijk want hoeven nooit meer een essay zelf te schrijven, en tekstschrijvers worden massaal overtallig verklaard omdat ChatGPT hun werk overneemt. Toch? Of moeten we dit toch iets genuanceerder bekijken? Om dit uit te zoeken hebben we het vandaag over ChatGPT; want wat het is precies, en kan dit ook een rol spelen bij marktonderzoek?

Wat is ChatGPT?

ChatGPT is een grote taalmodel getraind door OpenAI, een toonaangevend onderzoeksbedrijf op het gebied van kunstmatige intelligentie. Het is ontworpen om natuurlijke menselijke taal te begrijpen en te produceren, en kan worden gebruikt voor een breed scala aan toepassingen, zoals tekstgeneratie, vertaling, samenvatting en chatbots. Het model is getraind op enorme hoeveelheden gegevens uit verschillende bronnen, waardoor het een grote kennisbasis heeft en in staat is om zowel vragen als verzoeken van gebruikers te begrijpen en erop te reageren.

Is na het lezen van deze alinea duidelijk wat ChatGPT is? En valt je nog iets anders op? We horen wat je denkt, want er zitten inderdaad een paar taalfouten in. En zinnen die net niet lekker lopen. Dit komt omdat deze alinea het antwoord van ChatGPT zelf is.

Waarom is ChatGPT dan toch belangrijk voor marktonderzoek?

Opzich is het niet zozeer specifiek ChatGPT dat een belangrijke rol speelt bij marktonderzoek, maar meer het bredere principe van artificial intelligence. We werken al veel met verschillende vormen van deze kunstmatige intelligentie bij de onderzoeken die we uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan software om vragenlijsten te analyseren, of toepassingen die gezichtsuitdrukkingen lezen wanneer respondenten een commercial bekijken.

Wil je deze toepassingen goed kunnen gebruiken, en zo blijven voldoen aan de vraag uit de markt? Dan moet je mee met de technologische ontwikkelingen. Wanneer we onze klanten spreken om even bij te praten, dan komen slimme oplossingen uit de kunstmatige intelligentie hoek steeds vaker ter sprake.

Zet de slimme functies van ChatGPT in voor marktonderzoek

De manier waarop hierboven uitgelegd wordt wat ChatGPT is past niet helemaal bij onze manier van communiceren. Maar het denkt wel de lading. Je stelt ChatGPT een simpele vraag, en je krijgt een minstens net zo simpel antwoord. Misschien niet meteen helemaal bruikbaar, maar met een paar kleine aanpassingen ben je er zo. Zo wordt het generen van teksten een stuk efficiënter. ChatGPT is zelfs in staat om HTML-codes of formules te genereren.

Maar naast efficiëntie is er ook een winst op het gebied van inspiratie te behalen. Weet je even niet zo goed hoe je een stuk moet beginnen, of wat een pakkende titel kan zijn? Het enige wat je hoeft te doen is het in de zoekbalk in voeren en je krijgt verschillende opties. Een beetje research doen voordat je aan een onderzoek begint, inclusief drijfveren en barrières? Een simpele druk op de ChatGPT knop zet een hoop in beweging.

We hebben het nu vooral gehad over de voordelen van ChatGPT, maar uit de tweede alinea blijkt al wel dat er ook haken en ogen aan zitten. Hou onze website in de gaten voor het vervolg van dit verhaal, waarin de valkuilen en barrières van ChatGPT aan de orde komen.

Portret Martijn

Martijn van der Veen

Binnen Ruigrok heb ik een heel breed takenpakket. Van de marketingagenda tot onze bedrijfsstrategie. En van innovatie tot salesacties. Als lid van het MT bemoei ik me graag overal mee, maar houd wel altijd een focus op onze marketing. Daarnaast haal ik nog steeds erg veel voldoening uit een mooi kwantitatief onderzoek, zeker als ik daarmee onze opdrachtgevers verder help.

Verder volg ik graag de ontwikkelingen binnen de insights industrie, bijvoorbeeld via ESOMAR en IIeX. Op dit moment is AI natuurlijk een hot topic. Ik ben erg nieuwsgierig hoe dat ons werk en onze branche gaat veranderen.

Laatste updates

Nieuws