Ons veertiende What’s Happening Online-onderzoek is klaar! In dit rapport lees je alles over het internet- en socialmediagebruik van de Nederlandse samenleving. De vorige editie konden we vlak voor de afkondiging van de coronamaatregelen afronden. Dat zorgt ervoor dat we in dit onderzoek heel helder de effecten van COVID-19 op ons online gedrag in kaart hebben kunnen brengen. In deze blog delen we drie interessante inzichten, maar er zijn redenen genoeg om het hele rapport te downloaden!
1 Online aankopen zijn toegenomen
Het is misschien een open deur: de frequentie van onze online aankopen is flink toegenomen. Waar vorig jaar slechts 15% minimaal wekelijks online iets kocht, is dat dit jaar gestegen tot 24%. Deze toename zien we onder alle generaties. Bijzonder is dat ruim één op de tien consumenten verwacht na het afschaffen van de coronamaatregelen zelfs nog vaker online aankopen te doen dan in het afgelopen jaar. De wat oudere generaties – Generatie X en Babyboomers – verwachten weer meer fysieke winkels te gaan bezoeken. Ook zien we, opnieuw onder alle generaties, dat mensen vaker online avondeten hebben besteld. Vooral bij de restaurants zelf zien we een behoorlijke groei (van 41% naar 57%). De stijging is het grootst onder de oudere generaties.
2 Vaker online betaald via QR-code
Dat online betalingen via de smartphone toenemen, is misschien geen verrassing, gezien het vorige punt. Maar we zien we dit jaar ook een flinke stijging in het betalen via QR-codes: van 31% naar 47%. De reden is dat veel consumenten afgelopen jaar kennis hebben gemaakt met deze contactloze manier van betalen. Op terrasjes, in etalages, in flyers, steeds vaker is het mogelijk snel een QR-code te scannen om iets te bestellen en te betalen. Opvallend is dat hierin geen verschil te zien is in generaties. Als er al mobiel wordt gebankierd, is de stap naar het gebruik van QR-codes blijkbaar klein.
3 Meer thuis? Meer tv!
Het afgelopen jaar waren we meer dan ooit aan huis gebonden. Dat is terug te zien in het tv-kijkgedrag. Het aantal mensen dat tv kijkt via een betaalde dienst als Netflix of via livestreaming – dank aan de persconferenties? –, is toegenomen, vooral onder Millennials en Babyboomers. Ook onder de Digitieners en Millennials zien we een verandering in hun tv-kijkgedrag. Keken Digitieners voorheen vaak online tv op hun smartphone met klasgenoten of vrienden, nu wordt meer tijd thuis doorgebracht, voor de tv. Ook Millennials zien tv als welkome afleiding in hun enigszins ‘opgedroogde’ sociale leven.
Vermoedens bevestigd
Veel van wat we gezien hebben, is niet heel onverwacht. We hebben het afgelopen jaar veel onderzoek gedaan naar en rondom corona. Maar het is natuurlijk heel waardevol om er nu concrete cijfers aan te kunnen koppelen en te zien hoe groot de impact van de coronamaatregelen nu werkelijk is op ons online gedrag. Dat geeft dit jaar absoluut een meerwaarde aan ons jaarlijkse trendonderzoek.
Nieuwsgierig?
Wil je echt álles weten over de ontwikkelingen in ons gedrag als het gaat om devices, gaming, social media, e-commerce, online betalen en online veiligheid anno 2021? Download dan hier het What’s Happening Online-onderzoek 2021 en dompel je onder in de nieuwste inzichten en trends!