close

Een nieuw winkelconcept voor Simon Lévelt

Winkelbeleving

Simon Lévelt handelt sinds 1817 in koffie en thee. Momenteel telt Simon Lévelt 43 winkels in Nederland en België en heeft het doel om verder te groeien met behulp van een nieuw winkelconcept.

Kopjes koffie

Achtergrond

Als pilot is de winkel op de Ferdinand Bolstraat ingericht op basis van dit nieuwe concept. De belangrijkste veranderingen in de pilotwinkel zijn het weglaten van de toonbank en de toename van het personeel.

Aanpak

Voorafgaand aan de shoppanels (groepsdiscussies in de pilotwinkel) vroegen we de klanten alvast een kijkje te nemen in de pilotwinkel en de eerste indruk met ons te delen. Daarnaast waren we benieuwd naar de manier waarop men koffie en thee koopt. Hoe bepaalt men waar men koffie of thee koopt? Waar let men hierbij op? Dit gaf ons enige inzicht in de beslisboom en journey.

Vervolgens zijn we met 2 groepen klanten (potentiële klanten en huidige klanten) op twee afzonderlijke avonden de winkel ingegaan om de nieuwe formule te testen op inrichting, assortiment, service en navigatie. Aan de hand van opdrachten hebben we onderzocht of de nieuwe formule mensen aanspreekt, of mensen het er fijn uit vinden zien, maar ook of de producten nog goed vindbaar zijn en of het nieuwe concept genoeg inspiratie biedt.

Onze ervaring met het team van Ruigrok is dat ze met ons meedenken en kritisch zijn

Resultaat en impact

De shoppanels hebben ertoe geleid dat Simon Lévelt aanpassingen heeft doorgevoerd in zowel de pilotwinkel als in de ‘gewone’ winkels. Het onderzoek heeft geholpen de positionering van Simon Lévelt verder aan te scherpen. Hoe? Lees er hier meer over.

“Onze ervaring met het team van Ruigrok is dat ze met ons meedenken en kritisch zijn als het gaat om de onderzoeksvragen en de opzet. Ze vragen door naar wat we precies willen weten en gaan dan op zoek naar de juiste methode of de juiste vraag die daarbij past. Zo kom je uiteindelijk tot het beste resultaat.

Directie, Simon Lévelt

Benieuwd wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen?

Neem contact met ons op en we bekijken graag samen wat de mogelijkheden zijn.

Intratuin

Winkelervaring

Hoe kijken klanten naar de private label verpakkingslijnen van Intratuin? En welke verwachtingen roepen deze verpakkingen op? Met een uitgebreid verpakkingsonderzoek voor Intratuin gaf Ruigrok hier inzicht in.

Verpakking bloemenzaden Intratuin

Achtergrond

Een tijdje terug hebben wij voor Intratuin de drie belangrijkste private label lijnen met een eigen verpakking onder de loep genomen. Wij keken naar Mainstream, BIO en Natuurlijk Verantwoordelijk, en Premium.

De lijnen zijn in de basisvormgeving familie van elkaar, maar verschillen op prijs, beeld, kleur en tekst op de verpakking. Daardoor heeft elke lijn een andere uitstraling. Intratuin had hier een aantal vragen over: wat verwacht een klant van de verschillende verpakkingslijnen, hoe ervaart de klant deze verpakkingslijnen nou eigenlijk en wat zijn associaties met de verschillende lijnen? Wij gingen hierover met klanten van Intratuin in gesprek.

Aanpak

Focus bepalen

Maar, first things first, we schetsten eerst een duidelijk beeld van wat Intratuin onderzocht wilde hebben en daar gingen we mee aan de slag. In totaal zijn er 5 verpakkingslijnen. Door de focus van het onderzoek op 3 hiervan te leggen was er ruimte om binnen deze lijnen verschillende productcategorieën voor te leggen.

Hierdoor kreeg de klant de kans om de verschillende lijnen op verschillende producten te zien. Komt de Mainstream verpakkingslijn op een klant anders over bij bijvoorbeeld een handschep dan bij vissenvoer? Op deze manier konden klanten een levendige mening vormen over wat ze te zien kregen.

Diepte-interviews in duo-vorm

Klanteninzichten stonden in dit onderzoek centraal. De basis van het onderzoek lag in duo interviews die werden gehouden in het restaurant van de Intratuin. Hier kregen we een duidelijk beeld van de behoeftes en ervaringen die klanten al hadden. Tijdens deze gesprekken kregen we de kans om de associaties van klanten met de verschillende verpakkingslijnen vast te leggen.

Zijn er bepaalde gevoelens of beelden die opkomen wanneer ze een bepaalde verpakking zien? Bijvoorbeeld, brengt de ene verpakkingslijn een gevoel van premiumkwaliteit en exclusiviteit over, terwijl een andere lijn juist een gevoel van toegankelijkheid en betaalbaarheid oproept? Deze associaties hadden we nodig om te begrijpen hoe de merkwaarde van de verpakkingslijnen wordt waargenomen. En hoe deze overeenkomt met de doelstellingen van de Intratuin.

Interviews op de winkelvloer

Maar we wilden nog een letterlijk stapje verder gaan. De al opgehaalde inzichten werden nog verder uitgebreid door shoppers op de winkelvloer aan te spreken. Door op de winkelvloer te staan, hebben we de mogelijkheid gehad om niet alleen de verpakkingen bij klanten voor te leggen, maar ook om de interactie tussen de klanten en de verpakkingen in de context van het schap te observeren. Op deze manier zien klanten de verpakkingen in een natuurlijke omgeving tussen de concurrentie.

Voelt een premium verpakking dan nog steeds premium? Hierdoor nemen we de gehele winkelbeleving mee in het onderzoek. Omdat we shoppende klanten aanspraken terwijl zij voor het schap stonden, was het voor hen ook een stuk relevanter. Juist omdat ze keken naar producten (en dus verpakkingen) die zij zelf op dat moment nodig hadden/wilden kopen.

Het is altijd waardevol om met onze klanten in gesprek te gaan!

Resultaat en impact

Wat overheerste in de gesprekken met klanten was dat iedereen het tuincentrum als een uitje en als beleving ervaart, zoals zij zelf benadrukten. Hoewel het huismerk geen specifieke verwachtingen oproept, verwachten klanten wel dat de producten de hoge kwaliteit van de winkel weerspiegelen.

We hebben waardevolle inzichten verworven over hoe goed het huismerk bij Intratuin past en hoe consistent de productlijn is. Dit on-site onderzoek bood niet alleen deelnemers en Intratuin een boeiende ervaring, maar gaf Intratuin ook waardevolle inzichten in hoe klanten de verpakkingen ervaren, wat zal bijdragen aan verdere optimalisatie van de verpakkingslijnen.

“Het is altijd waardevol om met onze klanten in gesprek te gaan. We hebben een breed assortiment met verschillende huismerken, waardoor er ook veel verschillende vraagstukken lagen. Ruigrok heeft ons geholpen de vraagstelling helder te krijgen en heeft een duidelijk rapport met praktische aanbevelingen opgeleverd waardoor we heldere aanknopingspunten hebben voor optimalisatie.

Formule coördinator, Intratuin

Benieuwd wat we voor jullie organisatie kunnen betekenen?

Neem contact met ons op en we bekijken graag samen wat de mogelijkheden zijn.