close
Nieuws
13 maart 2024
Marit Klooster

Van inzicht naar impact: Hoe je stakeholders betrekt bij onderzoeksresultaten

Van inzicht naar impact: Hoe je stakeholders betrekt bij onderzoeksresultaten
Weet je nog dat we eerder schreven over onze adviesproducten? Toen heb je kunnen lezen dat we veel meer doen dan alleen marktonderzoek. Zo is het delen van onderzoeksresultaten met stakeholders bijvoorbeeld een belangrijke fase na de voltooiing van onderzoek. Deze fase bepaalt in grote mate het succes van de implementatie van bevindingen binnen een organisatie. Maar hoe zorg je ervoor dat deze informatie niet alleen wordt gedeeld, maar ook daadwerkelijk tot leven komt binnen de organisatie? Lees hier de essentiële stappen en overwegingen. Ook interessant: Wij helpen klanten met veel meer dan alleen marktonderzoek, dit is hoe.

Voldoende kennis vooraf

Voordat wij starten met het bedenken van de juiste onderzoeksaanpak, is het van belang goed te weten wat er binnen een organisatie speelt. Zo zijn kennis van het doel van het onderzoek, de belangen van de stakeholders en de mogelijke gevolgen van de onderzoeksresultaten essentieel. Zijn er tegenstrijdige belangen? En hoe wordt er omgegaan met eventuele huiverigheid of (gebrek aan) interesse? Het antwoord op deze vragen helpt ons niet alleen bij het uitvoeren van het onderzoek, maar zorgt er ook voor dat ons rapport, presentatie of workshop daar goed op aansluit.

De kracht van presentatie

Het rapport is wat ons betreft de basis, maar een presentatie kan de impact op stakeholders significant verhogen. Het voordeel van een externe partij als presentator is het onafhankelijke karakter, waardoor de resultaten objectief overgebracht worden. Door gebruik te maken van filmpjes uit kwalitatief onderzoek, relevante quotes of storytelling worden resultaten tot leven gebracht. En dat zorgt weer voor meer begrip van de klant.

Na de presentatie: What's Next?

Soms is een presentatie alleen niet genoeg. Onze What’s Next sessies, in de vorm van workshops, zijn bijzonder zinvol wanneer de resultaten complex zijn, strategisch van aard, of als er mogelijk sprake is van weerstand tegen verandering. Het samenbrengen van stakeholders in een workshop setting creëert een open platform voor discussie, wederzijds begrip en consensusvorming. Op die manier zorgen we voor draagvlak en gezamenlijke verantwoordelijkheid om met de onderzoeksinzichten aan de slag te gaan.

Deze sessies kunnen ook helpen om actiepunten concreet te maken en zelfs de brug naar oplossingen te slaan. We zetten dan verschillende werkvormen en technieken in om echt een stap verder te komen. Van het invullen van een business model canvas tot idee-generatie of het schetsen van prototypes.

Conclusie

Het delen van onderzoeksresultaten met stakeholders vereist meer dan alleen het overhandigen van een rapport. Het vraagt om een diepgaand begrip van de organisatie, het strategisch inzetten van presentatietechnieken en het actief betrekken van alle betrokkenen bij het proces van implementatie. Door deze stappen te volgen, kunnen onderzoeksresultaten niet alleen gedeeld worden, maar ook daadwerkelijk een blijvende impact hebben op de organisatie. Wil je hier meer over weten? Neem dan vrijblijvend contact met mij op; ik denk graag mee.

Portret Marit

Marit Klooster

Ik ben gefascineerd door mensen. Ik wil weten wat hen drijft, wat ze doen en waarom. Omdat ik erin geloof dat je alleen succesvol kunt zijn als organisatie als je jouw klant goed kent en aansluit bij zijn gedrag, behoeften en belevingswereld. De mens centraal dus. Dat klinkt als een enorme open deur, maar is juist in deze tijd van technologische mogelijkheden (waaronder AI) belangrijker dan ooit! Wij helpen onze relaties aan inzicht in hun doelgroep en vertalen die inzichten naar advies over hoe je als organisatie relevanter kunt zijn voor je klanten. Wij geven daarmee richting aan producten, diensten en communicatie.

Samen met de andere partners ben ik verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van Ruigrok. Dat betekent: onze koers in de gaten houden en zorgen dat iedereen doet waar hij goed in is en blij van wordt. Mijn West-Friese nuchterheid en Amsterdamse directheid komen hierin van pas.

In mijn rol als managing director boor ik nieuwe relaties aan en onderhoud bestaande. Ik ga in gesprekken met onze relaties op zoek naar hun uitdagingen en doelstellingen en welke inzichten er nodig zijn om die te realiseren. Het meedenken, oplossingen zoeken en advies geven over de volgende stap geeft me voldoening omdat ik daarmee bijdraag aan het succes van de ander.

Laatste updates

Nieuws